hoe kun je radioactief worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je dit? Je bent altijd al een beetje radioactief (denk aan je urine).

Antwoorden (8)

Door in een kernreactor te vallen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga op vakantie in Tsjernobyl. In quote uit wikipedia staat

De omgeving van Tsjernobyl is na de ramp afgesloten vanwege de hoge radioactiviteit. Doordat er geen mensen meer wonen, heeft de natuur vrij spel. Zo is de omgeving een waar natuurreservaat geworden, waar allerlei bijzondere flora en fauna te vinden is.

Er worden tegenwoordig reizen naar Tsjernobyl georganiseerd om deze natuurweelde te bekijken. Hierbij kan men ook de kerncentrale zelf bezoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Mja, maar daar word je niet radioactief van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shitterend antwoord voor een stralende vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoelde natuurlijk schitterend.
Radioactieve jodium kan op drie manieren in het lichaam terechtkomen:

via het inademen van lucht met radioactief jodium. Inademing kan niet worden voorkomen. Wel zijn de risico's kleiner als u bij een kernongeval binnen blijft en de ramen en deuren sluit.
via het nuttigen van voedsel of drank met radioactief jodium. Dit kan bijvoorbeeld door het eten van groenten van besmet land of het drinken van melk van koeien die gras met radioactief jodium hebben gegeten. De overheid probeert dit te voorkomen door besmet voedsel van de markt te halen.
besmetting via de huid. Dit is voor jodium zeer beperkt.
Om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken, worden jodiumtabletten verstrekt. Jodiumtabletten kunnen soms misselijkheid, huiduitslag, tranende ogen, hoesten, zwelling van de speekselklier, koorts, rode huiduitslag, benauwdheid veroorzaken. Wanneer deze klachten lang duren is het verstandig de huisarts te raadplegen. Na het innemen van de tablet kunt u een metaalsmaak in de mond krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt radioactief worden door de werking van je schildklier te laten onderzoeken in het ziekenhuis. Daarvoor moet je een stofje met radioactieve jodium-isotopen drinken. Hierna mag je 3 dagen lang niet in contact komen met de buitenwereld.
Er zijn trouwens meerdere medische onderzoeken waarvoor radioactief materiaal wordt gebruikt, voor b.v. een botscan wordt technetium gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door met radioactief materiaal in aanraking te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door (teveel) in aanraking te komen met radioactieve straling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf radioactief bent (dus zelf straalt), moet je direct met radioactief materiaal in contact komen; hetzij voor medische onderzoeken waarbij een (licht)radioactief middel wordt ingespoten (of infuus), hetzij door direct contact met radioactief materiaal (afval) of langdurig en/of intensief aan radioactieve straling blootgesteld bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trimmen met een radio op je hoofd!