Wat is er kapot bij mijn geluidssetje van de PC, kraken uit koptelefoon plug en draaien volume?

Ik heb een boxensetje bij mijn computer. Zodra ik daarvan het volume wil wijzigen harder of zachter gaan de boxen kraken. Dit stopt direct daarna weer. Het gebeurt dus alleen tijdens het aanpassen van het volume. En alleen als ik de knop gebruik, dus niet als ik in Windows het geluid aanpas.

Op de hoofdspeaker zit ook een koptelefoon plug. Als ik hier een koptelefoon op aansluit kraakt 1 kant van de koptelefoon. Dit is wel constant.

Sluit ik diezelfde koptelefoon aan direct op de computer geen gekraak en ook niet als ik deze op andere apparaten aansluit.

Waardoor kan dit veroorzaakt worden?
Kan ik dit zelf repareren?
Waar kan ik dat laten repareren?

7 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

De potentiometer op de hoofdspeaker is vervuild.
jc54
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Is dat te herstellen?
En veroorzaakt dit beide problemen?
Ik begin met het het eerste deel van de vraag: het voortdurende kraken via de koptelefoonplug.

Jouw stereo koptelefoon plug ziet er waarschijnlijk ongeveer zo uit als deze:
https://www.fotichaestli.ch/media/image/1a/4a/c8/Rode_Micon_1_Adapter5644a52f12df8_315x315.jpg

Je ziet dat de steker uit een puntje bestaat met een soort wespentaille. Ik noem dat het kopje.
Daarachter zit een zwarte ring van isolerend materiaal, en dan komt er een deel dat ik de hals zal noemen.
Daarachter zit nogmaals een zwarte isolerende ring en dan volgt zeg maar de schouder (eigenlijk ook een stuk nek maar dat is elektrisch één geheel met de rest van de steker, waar het snoer aan vast zit).

Bij het insteken van zo’n stekertje is het de bedoeling dat deze drie contactpen-delen goed contact maken met het apparaat waar de steker ingestoken wordt.
Het kopje en de hals horen tegen allebei een eigen apart verend lipje aan te komen, en de schouder moet contact maken met de ronde rand van het gat van de aansluiting waar de steker in gestoken wordt.

Het bijpassende stopcontactje voor één pen met drie contactoppervlakken ziet er aan de zijde die in het apparaat zit bijvoorbeeld zó uit:
https://store.acousticom.com/image/cache/data/1032-CO/3-5mm-1-8in-trs-panel-jack-700x700_0.jpg

De steker komt van rechts door het ronde gat.
Het bovenste omgekrulde lipje dient om het kopje aan te raken en meteen in die wespentaille een beetje vast te klemmen zodat de stekerpen er niet vanzelf uit kan vallen.

Het andere omgekrulde contactlipje is zo gevormd, dat het de hals van de stekerpen verend raakt.

En de ronde huls waar de stekerpen door naar binnen kwam, moet contact maken met de schouder van de stekerpen.

Hier zie je een andere foto waar de twee verende contactlipjes ook goed te zien zijn:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zOsGKVXXXXbUXVXXq6xXFXXXN/3-5mm-font-b-Stereo-b-font-font-b-Jack-b-font-Plate-Connector-Socket-Chassis.jpg en voor de duidelijkheid nog eentje:
http://www.hificollective.co.uk/sites/default/files/styles/content_body_image/public/images/switchcraft_12b_js6484_350.jpg?itok=KQPhnQuW

Ik vertel dit er allemaal bij omdat je dan een idee hebt hoe je die contactlipjes van buitenaf door het gaatje kunt reinigen. Dat reinigen zelf beschrijf ik in een aansluitende reactie hieronder. En daarna kom ik ook nog aan de volumedraaiknop toe.
Bordensteker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Vervolg: het reinigen. Het kan zijn dat er wat vuil op die contactlipjes zit, of op de verschillende ‘ringen’ van de stekerpen. Dat laatste is uiteraard gemakkelijk weg te poetsen, maar voor vuil op een contactlipje kán een beetje ronddraaien en wroeten met de plug soms al helpen, en anders kun je waarschijnlijk wel iets bereiken met contactspray, uit een speciaal spuitbusje dat elektrische contacten reinigt zodat de zwakke stroompjes weer goed doorgegeven worden.
Je kunt voorzichtig een beetje contactspray op de plug doen, en dan de plug in de koptelefoonaansluiting op de hoofdspeaker doen en zo een paar keer insteken en weer uithalen en ook een beetje in ronddraaien. Eventueel kan het ook nog een optie zijn om van een wattenstaafje de meeste watten af te pulken, en dan op het restant wat contactspray te doen en daarmee voorzichtig wat tegen de contactlipjes aan te wrijven. In het uiterste geval zou het ook nog kúnnen zijn dat er een van de lipjes wat verbogen is zodat het door te lage contactveerdruk niet goed contact maakt. In dat geval hoop ik dat je de box open kunt maken, en dan weet je hoe het er van binnen uit kan zien. Je kunt nu ook begrijpen, dat een niet helemaal ingestoken snoertje slecht of zelfs op de verkeerde manier contact kan maken. (Maar ik denk niet dat het probleem daar in zit.) Tot zover de koptelefoonaansluiting, die blijkens de vraag onder een voortdurend slecht contact lijdt. Je had ook nog last van het kraken van de volumeknop op de luidspreker, terwijl je er aan draait.
Welnu: met deze gemakkelijk indringende contactspray kun je ook proberen om het inwendige (langs het asje waarop de volumeknop zit) te bevochtigen. Zo’n volumeknop kan vaak gewoon voorzichtig van het asje af getrokken worden, en daarna kun je voorzichtig een beetje contactspray door het gat van het asje spuiten. Soms hoeft het knopje zelf er niet eens echt af.
Daarna (zonodig met de knop er weer op) wat helemaal rechtsom en linksom aan het asje draaien, dan wordt de spray goed over het inwendige verdeeld. Liever niet meteen weer stroom op zetten, maar even laten inwerken. Doorgaans is het kraken daarna weg. Contactspray is o.a. te koop bij een goede radiozaak of wellicht computerwinkel of -reparatiewerkplaats.
Die kunnen je zonodig ook met deze klusjes helpen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dit is de koptelefoonplug (kleine jack):
https://www.dropbox.com/s/3z8bqfv87fk7vem/20160921_054118.jpg?dl=0
Dit is de uitgang op de box:
https://www.dropbox.com/s/j4p7th229j72fo0/20160921_054102.jpg?dl=0 Dit is de koptelefoon:
http://www.akg.com/pro/p/k44perception Dit is de boxenset:
http://www.logitech.com/nl-nl/product/speaker-system-z623 Contactspray is dat hetzelfde als WD40?
Bordensteker
7 jaar geleden
All right!
Ik vond geen betere foto van zo’n koptelefoonsteker (plug), maar ik had me inderdaad zoiets als op jouw foto voorgesteld.
Met de apart aanklikbare vierde productfoto van de vierde link (de foto van het speaker system bij een TV-scherm) raak je het hart van een oud-goederentreinmachinist bovendien helemaal op de juiste snaar! Een pluspunt van je boxjes is dat ze indien gewenst waarschijnlijk netjes open te maken zijn. Maar dat is waarschijnlijk niet nodig.
Tenzij je gewone WD-40 gaat gebruiken! Want dat WD-40 is een waterverdrijvende kruipolie, en geen contactspray. Het is een populair middel dat een laagje quasi-smerende smurrie achter op je contactlipjes. Maar het elektrisch contact wordt daar waarschijnlijk voor lange tijd alleen maar slechter van. Contactspray bestaat als zuivere contactspray (blaast en spoelt stof weg en vooral: lost vuil op van metalen contacten zodat het vuil door mechanische beweging wat opzijgeschoven kan worden, waarbij de spray zelf overigens vrij snel verdampt), en je ziet blijkens de bron soms ook contactspray die tevens een smerende werking heeft. Dat staat er dan ergens op, en die soort moet je dan weer niet hebben. http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?194524-WD40-considered-a-contact-spray (tweede post). Je moet het spaarzaam gebruiken. Het moet bijvoorbeeld niet op de luidsprekerconus binnenin je hoofdboxje terechtkomen (al zal het ook daar wel spoedig verdampen). Hier http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=117546 voor de zekerheid even elf pagina’s discussie in het Nederlands over contactsprays. Daar ben je vet mee – terwijl je soms juist niet wil smeren! Na dit gezien te hebben kan ik me al beter voorstellen waarom het eerste antwoord zo superkort was ...
Bordensteker
7 jaar geleden
Hier heb ik een uitleg hoe je in het inwendige van het boxje de potentiometer achter de volumeknop (lichtjes) in kunt spuiten met contactspray. Vooropgezet dat je er van binnenuit bij kunt komen: http://www.harmonycentral.com/articles/repairing-vintage-effects
Het is in het Engels maar het plaatje op zich zegt eigenlijk al genoeg. En daarna vond ik zoiets in het Nederlands en bovendien leuk geschreven: https://michielvanzaane.wordpress.com/2015/09/22/potentioproblemen-en-alcohol/
Koop contact-spray, en spuit dit op de potentiometer die het volume regelt.
Dit moet je van binnenuit doen, dus de speaker moet open geschroefd worden.