Hoe sluit ik een plafondlamp aan?

Ik heb video's gekeken hoe je een lamp moet aansluiten. Er horen draden uit het plafond te komen maar die zie ik niet.

Moet er verder ook een haakje in het plafond, naast de aansluiting worden geboord? Of is dat te link?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Ritsuka
7 jaar geleden
die 2 witte vierkante gaatjes in het plafond, dat is van een kroonsteentje, daar zitten als het goed is de draden in.
ronron1212
7 jaar geleden
Op je bovenste foto zie je een kroonsteentje daar zitten als het goed is de twee draden in. De aansluiting van je lamp past daar niet op.

Het beste antwoord

Praktische antwoord in chronologische volgorde:

Je zet de hoofdschakelaar uit (als je niet weet onder welke zekering deze aansluiting valt) in de meterkast. Je hebt nu thuis eventjes geen stroom (dus niet doen als zoonlief huiswerk aan het maken is op de PC! Als hij z'n huiswerk maakt op de laptop kan het weer wel).

Je knipt de zwarte kabel door van jouw lamp.
Je gaat ze strippen (bijv. een half cm).

Deel waar je koper ziet (oftewel ontmanteld hebt) duw je in het ene gaatje v kroonsteentje (althans, als hij al open geschroefd is) en andere koperen kabeltje duw je in het andere (daarnaast) van het kroonsteentje, dus dat witte blokje die daar boven hangt. In dit kroonsteentje zitten twee schroefjes, deze moet je vastschroeven terwijl iemand anders eigenlijk dat zwarte kabel vast houdt zodat het koperen deel niet uit het kroonsteentje glipt.

Daar hangt een haakje bij jouw plafond zie ik op de foto, wel moet je hem even één kant op duwen.
En daar kan je haakje vd lamp aan hangen.

Dus dat witte blokje bij jouw lamp in eerste instantie eerst verwijderen (oftewel de zwarte kabel doorknippen zoals ik zei).

Je gaat vd trap af, zet ZELF de hoofdschakelaar aan (zo weet je zeker dat het niet per ongeluk te vroeg gebeurt), voor jouw gemoedsrust. Als het niet werkt, ga je de lichtschakelaar omzetten. Als het nog steeds niet werkt, zet je weer ZELF de hoofdschakelaar uit en controleert welke stap je onzorgvuldig hebt gedaan.

Wel moet je natuurlijk een lamp/lichtbron in jouw lamp draaien (ik hoop dat je dat deel begrijpt) anders kan er nooit licht komen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik zal hier deze week mee bezig gaan, maar toch wel als er iemand anders bij is. De volgende keer wanneer ik een lamp moet ophangen, moet het me zelf lukken :)

Andere antwoorden (1)

Als je een kroonsteentje niet eens herkend en een lamp waar al een stekker aan zit moet gaan aansluiten, dan denk ik toch dat het veiliger is er iemand bij te halen die er een klein beetje verstand van heeft.
Of begrijp je het wel als ik zeg dat je de witte stekker van de lamp moet knippen, de ommanteling moet verwijderen, de bedrading zelf van de mantel moet ontdoen, de aarde-kabel kan mag verwijderen, de binnendraden in elkaar moet draaien en dan het geheel op het kroonsteentje moet aansluiten?
Als de lamp niet te zwaar is (niet meer dan 1-1,5 kg) kun je hem aan het bestaande haakje hangen. Zo niet, dan moet je de lamp in het plafond verankeren. Om in het plafond te boren heb je minimaal een stroomzoeker nodig om te voorkomen dat je niet door de kabels in het plafond heen boort. En een hele goede klopboormachine en een goede betonboor, want plafonds zijn knoeper-hard.
Wat je ook doet: eerst de stop in de meterkast omzetten. Het is niet voldoende de lichtschakelaar op uit te zetten, dan kan er nog steeds 230V op één draad staan.