Waarom loopt een film via mijn harde schijf niet gelijk met het geluid terwijl hij dat op de pc wel doet?

Ik heb ongeveer 150 films op mijn harde schijf staan en wanneer ik hem aansluit op mijn tv dan loopt geluid en beeld niet gelijk. als ik dezelfde film, via dezelfde harde schijf afspeel op de computer dan loopt hij gewoon goed! Wat zou ik hier aan kunnen doen en hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

het kan zijn dat je televisie aan het verslijten is je kan denken jammer maar je zou ook een nieuwe kunnen kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft te maken met het verschil in de weergave frequenties van de computermonitor en de tv. De beeldverversfrequentie van de monitor is 60 Hz en die van je TV is 50 Hz. Daarom zijn je films op je harde schijf softwarematig ge-emuleerd (flv, WMV MP-4, Mpeg) naar 30 frames per seconde terwijl de standaard PAL-norm van de TV werkt met 25 frames per seconde. M.a.w. de film op je computer speelt iets sneller af dan op je TV.

Het geluid is een aparte bitstream die gescheiden van het beeld wordt verwerkt. De computer afspeelsoftware zorgt voor een aanpassing van deze bitstream naar de afspeelfrequentie van de videoinformatie (=synchronisatie).

De TV krijgt van je computer via de S-VHS uitgang een aangepast 25 fps (frames per second) PAL videosignaal aangeboden maar het geluidsignaal blijft alsof het een 30 fps uitzending is. Dit veroorzaakt dus het uit de pas lopen van het geluid op je tv.

Als je TV de mogelijkheid heeft om de Amerikaanse norm NTSC weer te geven dan kan je proberen je films in die modus af te spelen.
De NTSC norm werkt met 60 Hz/ 30 fps maar heeft ook een heel andere kleurinformatie definitie dan de PAL norm zodat waarschijnlijk de film er op z'n best zwart/wit of kleur overstuurd weergegeven wordt.

"Maar mijn TV is een 100 Hz HD TV"

Dat helpt niets! De PAL norm heeft vastomlijnde definities waarin de basisfrequenties voor horizontale en verticale sync signalen zijn vastgelegd. Deze zijn afgeleid van de frequentie van het lichtnet (50 Hz - Europa).
De "100 Hz" is een kunstmatige "achteraf" bewerking van de beeldinformatie waarbij 2 maal 2 x per seconde een half beeld wordt geschreven ipv 2 maal per seconde bij een standaard toestel. Deze kunstgreep verminderd het zichtbare "beeldflikkeren".
De video informatie is en blijft 25 hele beelden per seconde en veranderd niet met een 100 Hz toestel.

Dick Boutkam