Kan ik in de auto 12volt omvormer naar 230 volt een versterker aansluiten ?

Ik heb een omvormer in de auto,
Kan ik daar een 230volt versterker op aan sluiten voor de subwoofer ?

Toegevoegd na 3 minuten:
De omvormer kan een max stroom leveren van 230volt 50hertz 500watt.

Versterker vraagt 230volt 50hertz 100watt RMS.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan wel, maar verstandig is het niet. Je moet, als je toch onverstandig wilt zijn, kijken naar het maximaal opgenomen vermogen van de versterker. Het vermogen in RMS is het gemiddeld afgegeven vermogen. Bij zware bassen zal het opgenomen vermogen enorme pieken vertonen die dus nooit boven de 500 Watt mogen komen. En waarom is het niet verstandig? Omdat je dan eerst 12V omzet naar 230V en de versterker het weer omzet naar een lager voltage. Daarbij loop je allemaal verliezen op. Vergeet niet dat een auto-accu helemaal niet zoveel vermogen kan leveren, die is vrij snel leeg. Je kunt het beste kiezen voor een versterker die erop gemaakt is om op 12V te werken. Bij hoge uitgangsvermogens zal die toch het Voltage nog omhoog moeten gooien, want op 12V aan 4 Ohm komt je nooit verder dan 18Watt RMS continue per kanaal. Daarbij ligt het aan je omvormer/versterker combinatie of je een dikke brom over je speakers gaat horen. Veel omvormers werken gemoduleerd dan kun je daar last van krijgen. Kortom, ik raad het enorm af.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100