Wie kan mij vertellen hoe ik deze megger kan testen/gebruiken?

Ik ben in het bezit van deze ohm meter (megger). Alleen weet ik niet hoe ik deze megger moet gebruiken. Kan iemand mij hier duidelijkheid in verschaffen? Wat betekenen bijvoorbeeld de M en de 0 die op het apparaat staan. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Een megger is een ohmmeter voor de isolatieweerstand. De weerstand wordt gemeten met de aangegeven spanning (500 volt). Deze spanning wordt opgewekt door aan de slinger te draaien.
De megger wordt vooral gebruikt om leidingen/kabels te testen. Bedenk wel dat je in een apparaat niet zomaar 500 vols tussen twee willekeurige punten aan kunt sluiten!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Als je de megger op twee aders van een kabel aansluit en bij het draaien aan de slinger gaat de wijzer naar "nul" dan is er sluiting tussen deze aders ( weerstand is o ohm). De M bevindt zich aan het einde van de schaalverdeling en betekend dat de weerstand maximaal is (nadert tot oneindig).