Ik overweeg de aanschaf van een eReader, en wil gebruik maken van de mogelijkheid om eBooks te lenen bij de bieb, waar moet ik op letten?

Ik heb 0 ervaring met ereaders. Maar ik lees graag. Toen ik nog in Amersfoort woonde had ik de bieb vlakbij en deze had ruime openingstijden.

Hier op het dorp is maar een kleine bieb met beperkte openingstijden. Met eBooks heb ik het probleem van openingstijden niet en kan ik gewoon boeken thuis lenen en op de ereader zetten.

Maar welk apparaat kan ik dan het beste kopen?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het voor elkaar gekregen op een Kobo reader, voor mijn moeder. En dat was wel even een uurtje vol aan de bak, met meerdere accounts aanmaken e.d. voordat het eerste boek van de bieb erop stond. Overigens kan het volgens mij met alle gangbare readers. Wat wel ietwat tegenviel was het aanbod, dat is zeker niet zo groot als de reguliere boeken en er waren zelfs boeken die je WEL via de bibliotheek-app op je smartphone of via een webpagina op je PC kon lezen, maar die je dan NIET op de reader kon zetten. Ook kwamen we er achter dat sommige schrijvers helemaal geen e-reader boeken hadden bij de bieb. Echt een rechtenkwestie zo leek het. Dus hou daar alvast rekening mee.
Ritsuka
8 jaar geleden
Zoek je een echte eReader met e-ink scherm? En wat is je budget?
Ik heb tijdje geleden goeie deal van Groupon gevonden voor een Kindle, ideaal ding.
dudemeister
8 jaar geleden
je hebt niet toevalllig een Ipad
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka
En hoe krijg je het voor elkaar de beveiligde bestanden van de bieb te lezen? En hoe open je ePubs?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@dusemeister
Nee ik heb geen iPad of wat voor tablet dan ook. Wel een smartphone (Samsung Note 4)
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik ben niet bekend met het lenen via de bieb.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb nog geen budget vastgesteld. Dat hangt af van de mogelijkheden die er zijn. Ik zou graag in het donker ermee kunnen lezen, maar ook als ik buiten in de zon zit. Waterdicht hoeft niet maar is natuurlijk wel makkelijk. De term e-ink zegt me niets. Wat houd dat in?
paulus811
8 jaar geleden
E-ink is 'electronische' inkt en niet te verslaan als het gaat om leesbaarheid en accuduur. e-ink schermen geven zelf geen licht, dus je moet er net zoals bij een boek een lamp op schijnen als je in de avond wilt lezen. Gelukkig zijn er hele goede e-readers met achtergrondverlichting die dat probleem oplossen. Een tablet en e-reader zijn twee heel verschillende technieken. Echt boeken lezen op een tablet is op den duur vermoeiend, op een e-reader is dat veel rustiger. Een tablet is daarentegen wel in kleur (een e-reader niet) en veelzijdiger omdat het eigenlijk een mini-computer met beeldscherm is. e-readers kun je wel aansluiten op wifi, maar dat gebruik is zeer beperkt en zoals gezegd, niet in kleur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met verlichting: http://tweakers.net/categorie/804/e-readers/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBjogncmpvpl5SlZATjFQnVtmTklqUbGSVbWSsaGRIYguS8wBmmduZGiuVFtbCwA
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik geloof dat ik voor de pocketbook ga.
Ik had het idee dat Kobo misschien het beste was, maar ik zie daar zo verschrikkelijk veel negatieve ervaringen bij staan. Vooral "snel kapot" en "traag" dat ik het eigenlijk niet durf. Ook zie ik dat ze veel Kobo ereaders verkopen die al eens hersteld zijn. En dan afgeprijsd voor €79,- bijna elke winkel heeft die wel. http://www.wehkamp.nl/elektronica/ereaders/ereaders/pocketbook-touch-lux-3-e-reader/C26_6FJ_F4D_541935/?MaatCode=0000&PI=0&PrI=2&Nrpp=96&Blocks=0&Ns=M&View=Grid&NavState=%2f_%2fN-1xgiZs1p&IsSeg=0
HeerVoldemort
8 jaar geleden
En toen kwam ik dit tegen...
Dat is wel heel verleidelijk. Want een bibliotheek abonnement wilde ik toch al afsluiten en houden...
http://www.bibliotheekrivierenland.nl/service/e-reader-abonnementen.html Wat nu? haha keuzes keuzes..

Antwoorden (2)

Ik heb onlangs voor mijn vrouw uitgebreid onderzoek gedaan naar een e-reader een Kobo Aura HD gekocht. Enkele grote voordelen zijn het bijna 1 inch grotere scherm tov andere readers, het zeer scherpe display en de goede achtergrond verlichting. Niet alle readers hebben achtergrondverlichting zodat je deze altijd onder een lamp moet gebruiken. e-readers geven van zichzelf namelijk geen licht zoals een tablet.

Het apparaat houdt fijn vast door de welvingen in de achterkant en accepteert het meest gangbare ebook formaat EPUB, dit in tegenstelling tot de Kindle waarbij je eerst moet converteren.

Wil je een waterdicht apparaat hebben, dan is de Kobo Aura HD ook als Kobo Aura H2O te koop.
paulus811
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
++ Inderdaad Aura H2O tot nu toe de beste. Vooral door de achtergrondverlichting (in te stellen van 0 tot 100%) kun je lezen waar je maar wilt, niemand heeft er last van en waterdicht voor als je wilt lezen in bad. Gigantisch veel boeken te koop via Kobo en Bol.com. Alle e-pubs die legaal en gratis te downloaden zijn kun je dmv van USB-stick op de e-reader zetten. Op Internet zijn dat er duizenden in alle talen.
Via de WiFi kun je de Kobo e-reader synchroniseren met de boeken op je laptop (bij mij staan zij allemaal ook in Adobe digital Editions)
De aanvang-installatie is een eitje. Denk je dat hij weigert dan even resetten dmv een papercilp 10sec onderin. Alles wijst zich vanzelf. Er kan niks mis gaan.
Let op: op een Kindle is de mogelijkheid van downloaden beperkt. D.m.v. de sofware Calibre kon men voeger de Kindle boeken converteren en synchroniseren maar daar is door Amazon de rem op gezet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ebooks die Amazon aanbiedt voor hun e-readers (herkenbaar aan de naam Kindle) zijn in hun eigen afwijkende AZW formaat opgeslagen. Dat kunnen de andere ereaders niet lezen. Op de e-books van Amazon kun je geen boeken lezen die via de bieb aangeboden worden.
Vroeger kon men het AZW via het software programma Calibre converteren en synchroniseren naar ePub maar dat kan niet meer.
ook handige site:
http://ereaders.welke-kiezen-kopen.nl/
paulus811
8 jaar geleden
Helemaal waar JoanDArc, dank voor je prima toelichting op mijn antwoord
Neem vooral geen Kindle (Amazon).

Werkt niet met de beveiligde bestanden van de bieb.
Leest geen ePub. (moet je converteren)

Kobo werkt wel met die twee.

Toegevoegd na 4 minuten:
https://veelgestelde-vragen.bibliotheek.nl/stappenplan/veelgestelde-vragen/237

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier de uitleg hoe je zou moeten converteren (maar dat geldt dus niet voor boeken van de bieb):
http://www.ereaders.nl/epub_omzetten_naar_kindle-formaat/

Toegevoegd na 29 minuten:
Mocht je al Amazon boeken hebben gekocht of willen kopen dan kan je deze via een omweg toch op je niet-Kindle-reader krijgen, zorg dan wel dat je het downloadt in AZW3 en niet in KFX of AZW6.

AZW3 is te DRM-vrij te maken en daarna om te zetten.
https://github.com/apprenticeharper/DeDRM_tools/issues/38

Met een niet-Kindle kan je dus bijna alles, met Kindle kan je niet de bieb gebruiken. En moet je ePub converteren, wat net zo gek zou zijn als een draagbare audiospeler die geen MP3 afspeelt.