Stel dat je een hekel aan de buurt hebt...en je haalt alle stoppen eruit, doet - en + tegen elkaar. Zit dan de hele buurt zonder stroom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en - bij wisselstroom ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of - en +, en dat wisseld maar door 50x per seconde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel ik ook al met m'n 5e baldadig de draadjes van mijn arme 4,5 volt Lego motortje in stopkontakt stak, omdat de batterij weer's leeg was..... PAF! Einde motor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overigens een kortsluiting voor de meterkast maakt (dus voor je hoofdzekering), gaat wel het licht in de straat uit. Echter geeft dat behoorlijke klap die niet geheel ongevaarlijk is. Als je dit overleeft, wordt het een kostbare grap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dan moet je wel de doos waar de hoofdzekering in zit openen, en die is verzegeld. Komen de dan de boel controleren dan hang je voor energiediefstal. :( Alvast maar wat in de spaarpot doen voor het bekostigen van deze grap!

Het beste antwoord

Nee, zo makkelijk kun je je buren niet te pakken nemen.
De hoofdzekering in je meterkast zal doorbranden, en het elektriciteitsbedrijf zal moeten langskomen om deze te vervangen, omdat hij in een verzegelde doos zit.
Als hij er achter komt dat jij hebt zitten hannesen, moet jij voor de kosten opdraaien, en heb je jezelf te pakken.
Naast het gevaar wat je oploopt door in de meterkast kortsluiting te veroorzaken. Je hebt het over een sluiting van 40 A (Ampère). Dat geeft een helse vonk. En als het mis gaat ben je er geweest, makker! Niet meer aan denken dus, stroom is geen grapje, maar wel dodelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het advies er vooral niet aan te beginnen :)
Aan het rommelen in meterkasten bedoel ik!! Want het is best boeiende materie hoor elektriciteit, in mijn jeugdtijd had je nog van die bouwdozen vol electronisch lekkers waar je menige regenachtige weekenddag goed mee doorkwam. En terwijl je met trots je zoveelste schakeling aan je moeder liet zien bracht zij thee en cake voor de motor in de 'bovenkamer'. Die bouwdozen heb je misschien nog steeds... tip?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad... met een zekering op m'n eigen kamer... zo hoefde ik niet telkens naar beneden lopen om de zekering te vervangen/om te zetten... (zou m'n avatar er wat mee te maken hebben? ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(bzzzzzzt) Aiiii...!
Niet te vaak doen, kijk maar naar m'n koppie :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wennen doet die 220 niet nee...

Andere antwoorden (1)

Gelukkig niet zeg! Wat een idee, hoe kom je daar nou bij?

Ieder huis heeft zijn eigen 'beveiliger', het kan niet zo zijn dat jij met jouw stoppen gaat lopen klooien en dat daardoor de hele buurt zonder stroom komt te zitten.

Daarvoor moet je het elektriciteitskast in de wijk gaan slopen en dat zou ik maar laten.