kunnen er meerdere zonnepanelen per optimizer?

Ik overweeg om 22 zonnepanelen op onze dak te leggen. (oost/ west) Ons dak heeft geen schaduwplekken, alle pijpje zijn verplaatst of verwijderd. (cv gaat nu via zijgevel)

Er is een offerte uitgebracht waarbij er gebruik gemaakt wordt van 2 omvormers 1 voor de panelen op de oostkant en 1 voor de westkant.

Echter waar ik een beetje mee zit, als er 1 slecht paneel tussen zit dan beïnvloed dat de gehele string.
De adviseur zag geen reden voor optimize. Dat zal dan ook alleen maar duurder zijn zonder duidelijk (opbrengst) winst.

Nu vraag ik me af, is het mogelijk om meerdere zonnepanel per optimizer aan te sluiten, zodat je kleinere stings krijgt die beter te controleren zijn.

alvast bedankt,

Martin

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Als je heel zeker weet dat er gedurende de zonnige maanden geen schaduw op je panelen valt kun je zonder optimizer. Af en toe je dak op om te controleren of elk paneel helemaal schoon is hoort daar ook bij. Maar als je er wakker van ligt dat niet elk paneel 100% maximaal presteert bij schaduw of vervuiling, kun je zelfs overwegen om elk paneel te voorzien van een micro-inverter. Daar hangt ook weer een ander kostenplaatje aan, maar mogelijk voel je je daar prettiger bij.
Als compromis heb ik op mijn eigen dak 18 panelen op 6 low-cost inverters aangesloten (3 panelen per inverter). Dat bleek in 2012 even duur als 1 inverter voor 2 strings van 9 panelen.
Hiermee is het risico op storing, schaduw en uitval verspreid over 6 blokken en ze laten zich mooi met elkaar vergelijken. Nog een voordeel is de lage spanning bij 3 panelen in serie: maximaal 100 volt DC. Bij 9 panelen per string is dit 300 volt wat een iets grotere kans op elektrische mankementen geeft.