Kan Ik een ongeaarde stekkerdoos meenemen op reis?

Op vakantie naar Amerika wil ik een Nederlandse ongepaarde stekkerdoos met een ongeaarde reisstekker meenemen. Is dit veilig? Ik laad er alleen apparaten zoals fototoestel, telefoon en iPad aan op.

Op de foto’s zie je de reisstekkers die ik heb. Welke is het beste? In beide past geen geaarde Nederlandse stekker.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het elektrische systeem (soort stekker) – maar ook spanning (120V) en frequentie (60hz) – verschillen tussen de VS en Nederland.
Een ongeaarde stekkerdoos zou mogelijk wel in een reisadapter kunnen passen, maar je kunt er niet zomaar van alles op aansluiten. Je hebt immers geen aarding!
Dus,
1. Kijk eerst of je adapters die vreemde spanning en frequentie ondersteunen.
2. Kijk of je adapters van klasse II zijn (dubbel-geïsoleerd), oftewel zonder randaarde zijn uitgevoerd.
3. Sluit verder niets anders op die stekkerdoos aan.

Toegevoegd na 4 minuten:
In principe kan je beide adapters gebruiken. De onderste heeft weliswaar een aardpen, maar die ga je met jouw ongepaarde stekkerdoos toch niet gebruiken.
Alle twee dan maar meenemen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Ik weet nu waar ik op moet letten.

Andere antwoorden (2)

zal prima werken randaarde is meestal bedoeld voor grotere apparaten in natte ruimtes ed wasmachine kolekaasten ed die veel stroom nemen
je ladertjes zijn gewoon niet erg gevaarlijk ze nemen niet zoveel power
en meestal doe je het op een droge plek .
capthavoc
8 jaar geleden
Kan prima. Opladers e.d. hebben toch geen randaarde.
Wat ik zelf heb gedaan voor mijn VS reisen is op Ebay een aantal snoeren/stekkers kopen. Kost maar een paar euro en scheelt een grote stekkerdoos meezeulen.
Bijvoorbeeld:

http://www.ebay.nl/itm/New-AC-power-supply-adapter-cord-Cable-Connectors-US-USA-2-pin-2-prong-c42-/252212206225?hash=item3ab904da91:g:prAAAOSwv-NWZqvh

http://www.ebay.nl/itm/1x-3x-5x-AC-Wall-Charger-USB-Power-Adapter-For-iPhone-5-5S-4-4S-iPod-US-Plug-/331517373315?var=&hash=item4d2ff9ab83:m:mRrq6k5L-TYA1QNR7SduUUg

http://www.ebay.nl/itm/4Ports-USB-Multi-Adapter-Travel-Wall-AC-Power-Charger-UK-Plug-for-Samsung-iPhone-/351582014622?var=&hash=item51dbebcc9e:m:m4pCM_cyIOBMv5HKkZ0A3Lg

http://www.ebay.nl/itm/3-1A-Multi-Port-USB-Portable-Travel-Wall-Charger-US-Plug-AC-Power-Adapter-White-/391369060599?hash=item5b1f69f0f7:g:e3IAAOSwCypWoE1

Bedenk overigens dat de wandcontactdozen in de VS redelijk vrakkig zijn: zonder aarde (het derde ronde pinnetje) blijft een stekker vaak maar moeizaam vastzitten. Bij een EU-VS adapter-stekker (zoals op jouw foto) verleng je de afstand tot de muur en kan hij er wel eens erg makkelijk uitglippen.