Hoeveel watt verbruikt een koelkast?

Ik heb de Samsung RL56GHGSW, een A++ koelkast.

Er staat op alle websites alleen vermeld wat de koelkast op jaarbasis; maar niet hoe hoog de maximale live wattage is.

Dit omdat ik de koelkast op een verdeelblok wil aansluiten omdat ik niet genoeg vrije stopcontacten heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
81K
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb een koelkast waar het aan de binnenkant (!) een sticker zit met de gegevens die je anders aan de achterkant zou moeten gaan zoeken. Het is een AEG Öko-Santo tafelmodel van bruto 141 liter inhoud, en volgens dat typeplaatje verbruikt hij 80 watt.
Die sticker zit naast de groentelade. Plusje voor AEG!
Misschien zijn er wel meer koelkasten waar dat zo gedaan is. Nu moet er alleen nog iemand op het idee komen om die sticker er voortaan _op zijn kant_ in te plakken. Want het staat wel heel netjes als hij keurig rechtop zit zoals nu, maar je moet een lilliputter-slangenmens met Houdini-capaciteiten zijn om je hoofd rechtstandig voor die sticker te kunnen wurmen. De meeste mensen zitten bij het aflezen van die sticker op hun knieën en met hun hoofd helemaal gekanteld, en het zou niet verkeerd zijn om die stickers dan ook zo aan te brengen dat de tekst voor de tijdelijk scheefstaande ogen van de sticker-lezer rechtop staat!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een koelkast is geen stroomvreter. deze kun je makkelijk ergens bij prikken zonder gevolgen. Met bijvoorbeeld een droger moet je wel op gaan letten.

Antwoorden (2)

Voor deze koelkast heb ik verschillende specificaties gevonden, variërend van 277 tot 345 kW per jaar. Vermogen voor deze koelkast zal dan ongeveer tussen 90 en 120 Watt liggen met een bijbehorende stroom van 0,4 tot 0,6 Ampère.
Lijkt me dat je deze dan makkelijk samen met een andere verbruiker kunt aansluiten op je stekkerblok.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een berekening van het jaarverbruik (kW/jaar) naar uurverbruik (W/uur) ? Offtopic: Ohhhh!!!! :3 Is dat jouw dustbunny?? ^^
Die zwarte kat op de foto ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermogen van compressors van moderne koelkasten is in vergelijking met 10-20 jaar geleden veel lager. Was dit vroeger tot 400 Watt, is dat nu 100 Watt. De stroomafname is dan ook veel minder. Offtopic: idd, we hebben er 4 en eentje lijkt als 2 druppels op deze ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermogen van compressors van moderne koelkasten is in vergelijking met 10-20 jaar geleden veel lager. Was dit vroeger tot 400 Watt, is dat nu 100 Watt. De stroomafname is dan ook veel minder. Offtopic: idd, we hebben er 4 en eentje lijkt als 2 druppels op deze ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De schattingen hierboven zijn natuurlijk vrij goed. Als je het precies (?) wilt weten: het staat op het plaatje, Waar dit zit weet ik niet. Waarchijnlijk achterop de koelkast of op de electomotor, Hierop staat ook voor welke omgevingstemperatuu hij geschikt is dmv een code. Ik vind het overigens schandalig dat het nergens in de literatuur te vinden is. Als je een verdeelblok hebt van normale kwaliteit, is het absoluut geen probleem om je koelkast erbij te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt beiden! Dus op een piekmoment zal deze nooit boven de 120watt uitkomen? Ik zou graag meer kanten van mij koelkast bekijken maar hij staat zo weggewerkt en is vrij beladen dat ik hem lastig van zn plek krijg xP Het verbaast mij inderdaad ook hoe weinig (of niet) er te vinden is (op internet) over het live verbruik van een koelkast :/ Offtopic: Leuk man :3
Heel veel gezondheid aan ze toegewenst en dat je een mooi leven met ze mag hebben ^^
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Let op dat wanneer de compressor van de koelkast aanslaat, dat hij tijdelijk een flinke piekbelasting kan vragen. Mijn koelvriescombinatie verbruikt (volgens een meetapparaat) zo'n 80 tot 120 Watt, met soms een kortstondige piek van 1300 Watt.
Als je echt wilt weten hoeveel je koelkast gebruikt (of een ander apparaat), ga dan als volgt te werk.
In je electriciteitsmeter zit een ronde schijf die draait als je stroom verbruikt. Op de meter staat hoeveel omwentelingen die schijf maakt bij het verbruik van één kWh. Bij mij is dat 900. In je mobieltje zit wel een stopwatch. Haal de stekker van je koelkast uit het stopkontakt. Meet hoe lang een omwenteling duurt. Zeg 17,3 seconden. Zet nu je koelkast aan. Let op dat de electromotor draait. Meet weer de duur van een omwenteling. Zeg 11,7 s. Vermogen zonder koelkast is 3600000 / (900 x 17,3) = 231 W.
Met koelkast is 3600000 / (900 x 11,7) = 342 W. Koelkast 111 W. Als een omwenteling erg kort duurt meet dan een aantal omwentelingen bijv. 10, zodat je een nauwkeurige meting krijgt. Probeer ook zo weinig mogelijk ander stroomverbruikers te hebben (al het andere uit zetten). Denk er ook aan de deur van de koelkast dicht te doen; het lampje is ook 15 W.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu maak je het me wel erg lastig om een beste antwoord te kiezen; omdat ze beiden correct zijn :/ :) Deze koelkast heeft trouwens ingebouwde led-verlichting ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben blij dat je vraag is beantwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Led verlichting verbruit geen 15 watt. Daarnaast kun je beter een stroomtang (ampere tang) lenen als je het precies wil weten.