Hoeveel watt is 5 volt?

Ik begrijp het niet.
Ik heb via Aliexpress een adapter besteld voor mijn Iphone.
Hij laad me telefoon op maar niet zo snel als ik gewend ben.
De capiciteit van die adapter is is input: 100-240v 50/60hz.
Output is 5v DC.

Nou heb ik op me originele adapter gekeken van Apple en daar staat 10 watt.
Nou probeer ik om te rekenen hoeveel watt 5 volt is zodat ik kan vergelijken.
Als 5 volt minder is dan 10 watt snap ik dat hij te langzaam op laad maar als het evenveel stroom is hoef ik geen andere adapter te bestellen omdat het dan gewoon slechte kwaliteit is.
Kan iemand mij helpen hoe ik op een makkelijke manier stroom om kan rekenen in het vervolg en dit raadseltje voor mij op kan lossen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
42.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elke iPhone-lader geeft 5 volt. Waar de laders in verschillen is (milli)Ampere. Als de lader 2 Ampere zou laden is dat:
UxI=P
Voltage(V) x Stroom(A)=Vermogen(W)
5v x 2A= 10Watt "Hoeveel watt is 5 volt", is dus een non-uitspraak.
Hoeveel kilometer is een uur?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wist ik niet.
Ik heb daar geen verstand van.
Maar deze adapter is 5v 1ampere, als ik 5v 2ampere zou doen dan is het dus 10 watt?
Betekend dat dat 5v1a dan 5 watt is of ben ik dan gek?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe is het net zo makkelijk in ampere te blijven. 2 ampère is behoorlijk 1 ampère "normaal" en een halve ampère weinig voor een lader (althans als ik zo op mijn androidapp* voor laders kijk). Je berekeningen zijn correct. *En een vergelijkbare app heb je niet voor iOS zover ik zie.

Het beste antwoord

De spanning heb je goed gekozen, maar had ook naar de stroomsterkte moeten kijken. Stroomsterkte wordt uitgedrukt met de letter A. Zo heb je 0,5A of 1A of 2A. Hoe meer stroom een adapter kan leveren hoe sneller kan jouw telefoon worden opgeladen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Watt is niet uit te drukken in Volt als je de stroomsterkte niet weet, want:
Vermogen (Watt) = Spanning (Volt) x Stroomsterkte (Ampère)