Hoe heet een radio (met losse boxen) die je met een coax moet aansluiten?

Hoe heet een radio (met losse boxen) die je met een coax moet aansluiten? En waar koop je deze?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een analoge radio, een tuner-versterker of een receiver. Te koop in kringloopwinkels, 2e-hands etc
Aan te sluiten met coaxkabel op de radio-uitgang van je kabeltv-kastje voor ontvangst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Home cinema apparaten bieden vaak ook deze functionaliteit (via coax aan te sluiten met losse speakers). Daar is tegenwoordig ook veel keus in.

Antwoorden (2)

Bedoel je een versterker
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een radio was oorspronkelijk in principe een combinatie in één kastje van afstemeenheid (tuner) met versterker en ingebouwde luidspreker(s).

Tegenwoordig wordt de term receiver vooral gebruikt voor een afstemeenheid met versterker bedoeld voor aparte boxen. Bedoeld om thuis aan een coaxkabel te verbinden en aan aparte boxen, met het oog op een goede stereoweergave. De combinatie van receiver met bijpassende losse boxen wordt stereoset genoemd.
In veel gevallen zit er standaard tevens een CD/DVD speler ingebouwd.

Verkooppunten zijn zaken die elektronica voor thuis verkopen zoals Mediamarkt.

Toegevoegd na 18 uur:
Als ik uw vraag goed begrijp, is het antwoord dus: stereoset.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een receiver koopt moet je er op letten dat er ook een versterker is ingebouwd; met alleen een losse tuner/receiver kun je niets omdat het signaal dat er uit komt te zwak is om af te spelen. Meestal koop je een versterker met ingebouwde tuner (radio); op de tuner sluit je een antenne (bv coax) aan, op de versterker de losse speakers. Een cd-speler is er los aan toe te voegen. Ook zijn er complete sets met versterker, tuner en cd speler in een. Over het algemeen geldt, de complete sets zijn vaak goedkoper dan alles in losse componenten aanschaffen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Er is inderdaad verwarring mogelijk over wat een productaanduiding precies inhoudt. In Wikipedia staat het als volgt omschreven: “Receiver
Een receiver is een radio-ontvanger met ingebouwde versterker, maar zonder luidsprekers. De luidsprekers moeten dus apart worden aangesloten. Tuner
Een tuner is een radio-ontvanger zonder versterker die als uitgang een lijnniveau heeft, die op een versterker moet worden aangesloten om de verschillende zenders te kunnen horen.” https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio-ontvanger#Onderscheid_naar_volledigheid