Waar wordt waterkoeling allemaal toegepast?

Naast dat het in een computer wordt toegepast, waar wordt het nog meer toegepast en op welke manier?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
auto moteren etc hebben ook water koeling al lang voordat pc bestonden of bedoel je dat niet ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is wat ik bedoel ja, maar hoe wordt dit bij auto's toegepast?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van kerncentrale tot tramrails in bochten :) en hoe dat wordt mij een een te lang verhaal . Water ( vloeistof ) is een ideaal warmte afvoer middel redelijk ruim goedkoop voor handen .

Antwoorden (2)

Tegenwoordig is waterkoeling verreweg de meest gebruikte manier voor het koelen van motoren. Hierbij komt de koelvloeistof uiteindelijk in een eenheid met een groot koeloppervlak (de radiateur) waar het wordt afgekoeld, alvorens weer terug te stromen naar het reservoir. Daarvandaan begint de cyclus opnieuw.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Dit summiere antwoord laat de kans lopen om serieus in te gaan op de vraag “waar wordt waterkoeling _allemaal_ toegepast" , cq: _“Naast dat het in een computer wordt toegepast, waar wordt het nog meer toegepast en op welke manier?”_ En die ene afbeelding en korte tekst in de Wikipedia link helpen ook helemaal niet t.a.v. de nader verwoorde vraag _“hoe wordt dit bij auto’s toegepast?”_
De hete delen van een watergekoelde motor zijn deels dubbelwandig uitgevoerd, zodat er tussen die twee wanden koelwater kan stromen. Andere delen van het motorblok zijn al naar gelang de plaatselijke behoefte aan warmteafvoer voorzien van waterkanaaltjes waarin de warmte van het motorblok eveneens overgedragen kan worden op het koelwater.

Het koelwater wordt net na de koude start eerst alleen door de waterpomp rondgepompt in de motor zelf en in de kachel. De kachel heeft een kleine radiator die het water slechts gedeeltelijk wat af kan koelen. Dan kun je je voorruit alvast ontwasemen. Het water komt dus nog tamelijk warm terug in de motor. Door deze beperkte wateromloop kan het circulerende water snel op de ideale bedrijfstemperatuur van ruim 80 graden of daaromtrent komen.
Vanaf het moment dat de bedrijfstemperatuur bereikt is gaat de thermostaatklep een stukje open zodat heet water nu ook naar de grote radiateur vooraan onder de motorkap wordt gevoerd. Daar zat al water in, maar dat stond eerst nog stil. De stroomsnelheid daar doorheen wordt nu dus door het toerental van de waterpomp bepaald (gaat mee op en neer met het motortoerental), en daarbij nader gedoseerd door de naar behoefte verder opengaande thermostaat. Nu komt er dus ook water de motor in dat onderin de radiateur stond, en geleidelijk aan wordt de radiateur eerst bovenin warm, en op warmere dagen en als de motor hard moet werken ook verder naar onderen toe. Het werkelijk afkoelend oppervlak wordt dus vanzelf naar onderen toe uitgebreid.

De hoeveelheid afkoelend effect op het hete koelwater wordt daarnaast bepaald door de rijwind en zonodig geholpen doordat de thermostatisch geregelde ventilator kunstmatig ‘rijwind’ kan maken door lucht door de radiator heen te zuigen of te blazen. En de chauffeur kan de koelwerking ook nog een beetje beïnvloeden door de kachel meer of minder warmte in het interieur te laten blazen.

Omdat het water bij het warmer worden uitzet, is er een soort bufferreservoir waar het teveel in bewaard wordt en tijdens het afkoelen na een rit zuigt het afkoelende water weer voorraad terug uit dat vat.

Bij een buitenboordmotor wordt er gewoon water via een grove zeef uit de sloot gebruikt dat opgewarmd gewoon weer terug de sloot in gaat. Geen radiator nodig!

Voor een fraaie afbeelding verwijs ik naar
http://www.hoehetwerkt.nl/index.php/Koelsysteem

De werking van een radiateur wordt mooi uitgelegd in http://www.kulsdom.be/werking_koelsysteem.html

(vervolg in reactie)
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Behalve in auto’s wordt waterkoeling toegepast in sommige scooters en motorfietsen. Diesellocomotieven en dieseltreinen.
Vaste motoren in schepen.
Zelfs sommige vliegtuigmotoren, en daarbij om het niet te zwaar te maken soms alleen het heetste deel van de motor (de cilinderkop). Als je het heel warm hebt, kun je de rulle buitenkant van een T-shirt dunnetjes bespuiten met een plantenspuit met water. De heel kleine druppeltjes maken het shirt niet echt nat, maar ze blijven voornamelijk aan de buitenkant op de stof hangen terwijl ze vrij snel verdampen en daarbij onttrekken ze warmte aan de huid eronder. Geen normale waterkoeling, maar een soort verdampingskoeling en als je in de warmte buiten moet werken kan het echt helpen! Hetzelfde principe (maar zonder T-shirt) wordt op heel hete dagen noodgedwongen toegepast bij sommige beweegbare bruggen die anders zoveel uitzetten dat ze klem komen te zitten.
http://farm4.static.flickr.com/3047/2459546142_01db8c6862.jpg Het gaat daarbij om het kleine beweegbare gedeelte, zeg maar tussen fietser en tram in. De brug moet dan voorafgaand aan een opening zo koel gehouden worden, dat-ie niet alleen nog omhoog kan, maar ook dat ie tijdens het omhoog staan (dus tijdelijk zonder waterkoeling) niet zover uitzet dat-ie niet meer past bij het neerkomen!
http://www.nufoto.nl/fotos/479205/berlagebrug-natgehouden-in-amsterdam.html Omdat water zoveel energie opneemt tijdens het opwarmen, kun je het voor veel dingen goed toepassen, bijvoorbeeld ook om een brandwond te koelen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Er zijn betreffende de waterkoeling in auto's nog veel meer echt prachtige verduidelijkende afbeeldingen (maar met engelstalige aanduidingen) te vinden door te zoeken op de woorden car cooling system, en dan de afbeeldingen te selecteren.