Wat kan de oorzaak zijn dat een electriciteitsgroep niet helemaal uitstaat, maar het steeds minder goed doet?

In ons huis is een electriciteitsgroep waarop mijn slaapkamer, een andere kamer met eigenlijk alleen een lamp en de schuur zitten. Deze deed het tot voorkort nog prima, maar hij begon het een week of 2 geleden steeds minder goed te doen. Dit begon met dat mijn computer af en toe uitviel, op een gegeven moment deed hij het prima totdat ik meerdere apparaten tegelijk inschakelde, maar na een paar seconden kwam de stroom altijd weer vanzelf terug.
Nu is het zover dat als ik mijn lamp aandoe, deze een paar seconden dim licht geeft en dan weer helemaal uitgaat, als dat eenmaal is geberud is er de komende paar uur geen stroom meer te vinden in die groep. De volgende dag kon dit weer opnieuw, en de zekeringen staan ook allemaal prima op 'aan'.
We hebben de zekeringen al een keer allemaal uit- en aan gedaan, en ik heb ook de verschillende verlengsnoeren al uit de stopcontacten getrokken waarna het probleem bleef.

Kan iemand me helpen met wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Een oorzaak van deze verschijnselen kan een slecht contact in een verbindingsdoos zijn. Waarschijnlijk is een draad niet goed in een lasdop of wagoklem gestoken. Zodra je wat meer stroom probeert te trekken dan zal bij de slechte verbinding de stroom de draden warm laten worden. Er zou op deze manier zelfs brand kunnen ontstaan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Betekent het feit dat ik hier last van heb zowel als ik alleen uit het ene stopcontact stroom probeer te halen, als wanneer ik dit alleen bij een andere probeer, dat deze slechte verbinding ergens in de meterkast moet zitten, of kan het zijn dat er meer dingen in serie geschakeld staan met bijvoorbeeld de lamp?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het betekent dat de slechte verbinding ergens tussen de stopcontacten en de lamp en de meterkast moet zitten. Ook zou de zekering zelf de veroorzaker kunnen zijn.

Andere antwoorden (3)

Dit lijkt op een grote overgangsweerstand. Dat kan een slecht contact van een zekering (stop) zijn, maar het kan ook een slechte aansluiting/verbinding zijn.
jc54
8 jaar geleden
Een paar mogelijke oorzaken : ten eerste een groepen kast heeft stoppen ( zekeringen ) die jij en ik mogen bedienen . ( of ouderwets vervangen ) Daar achter zitten een aantal ( grote ) zekeringen de zgn gemeente zekering of de hoofd zekeringen een daarvan kan zomaar spontaan kapot zijn of vervelender half kapot . Dat zelfde kan ook met je eigen zekeringen zijn gebeurt dus een net niet uitgeslagen zekering . Dat kan zelfs gevaarlijk zijn . Er kan ook daar vlakbij een kortsluiting zijn geweest met een ( half ) kapotte draad als gevolg ook mogelijk gevaarlijk . Het kan ook dat er een te kleine zekering zit in je groepen kast . Kijk if je de zekeringen er uit kan draaien dn dan weer terug Op een andere plek. Ja bij moderne groepen kasten kan dat niet :( raadpleeg een elektricien. De hoofd groepen kast wordt door je energie leverancier dag en nacht gemaakt. . Dus bel die maar als je er zelf niet uitkomt . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De oorzaak van dit probleem zit in de groepenkast zelf en dan VÓÓR de zekering van de betreffende groep.
Zou de oorzaak NÁ de groepszekering zitten, dan zou deze om de haverklap doorslaan doordat de stroom die dan loopt, te hoog wordt voor de groepszekering.

Waarschijnlijk zit de bruine Fasedraad vanaf de meter los in de klem van de zekeringautomaat, of zit de zekeringautomaat zelf los op de gemeenschappelijke Faserail. Dit is dus de kant die vanaf de meter de groepenkast in komt.

Een andere mogelijkheid is nog, maar minder waarschijnlijk, dat de blauwe (0) draad die in die betreffende groep gebruikt is, een slechte of half onderbroken verbinding heeft ergens in een centraaldoos.
Dat zijn installatiedozen waarin meerdere draden bij elkaar komen en daar onderling met elkaar verbonden zijn d.m.v. lasdoppen of lasklemmen. Meestal bevinden die dozen zich in plafonds.

Dus om de oorzaak te vinden moet je de groepenkast openmaken en de betreffende groepszekering controleren of die A: de aangesloten draden goed vast in de klemmen zitten, en B: of de zekeringautomaat zelf goed vast zit op de gemeenschappelijke Faserail, als die aanwezig is.

Let wel op!!! Voordat je de groepenkast opent MOET je de Hoofdschakelaar eerst UIT zetten!!!!!!!!

Mocht alles na controle wel naar behoren vast zitten, dan komt de onderbroken, losse 0 = blauwe draad voor controle in aanmerking. Kijk dan ook of alle blauwe verbindingen, voorzover in de groepenkast aanwezig, goed vast zitten.

N.B. sommige installaties hebben een dubbele afschakeling van zowel de 0 als de Fase door de groepszekering.
In dat geval is zowel de Blauwe (0) als de Bruine Fasedraad op een zekeringautomaat aangesloten. Controleer in dat geval ook de Blauwe draden op hun aansluiting.