Waarom blijft de electromagnetische parkeersensor van de auto piepen zodra de zwarte draad wordt aangesloten op aarde van achteruitrijlicht?

De onzichtbare parkeersensor zorgt voor probleemloos inparkeren zonder schade aan de bumpers. Bij een afstand van tussen de 1m en 50 cm tot welk obstakel dan ook, wordt u gewaarschuwd. Dit parkeerhulpsysteem heeft een antenne strip welke aan de binnenzijde van de bumper geplaatst wordt. De antenne tast met electromagnetische straling de achterzijde af en geeft wanneer men een object nadert een piepsignaal middels het kleine bijgeleverde speakertje. Naarmate men dichter bij het object komt geeft het speakertje een sneller signaal. Het grote voordeel van dit systeem is dat er geen gaten in de bumper gemaakt hoeven te worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ten eerste spreekt men in de autotechniek (=gelijkstroomtechniek) niet van "aarde" bij aansluitingen van stroomverbruikers. In de gelijkstroomtechniek spreekt men van polen, + en - (plus en min of massa). In de autotechniek wordt de + pool altijd geschakeld aan de verbruikers aangeboden, d.w.z. dat in + (plus) leidingen de relais en schakelaars zitten naar de verbruikers om deze aan of uit te schakelen. ( auto's van Engelse makelij ( bijv. Vauxhall) kunnen een omgekeerde schakeling hebben, daar is dan de - min, de geschakelde pool en de + pool, de massa). De min of massa is zoveel mogelijk de directe - min aansluiting op de accu zelf. Hoewel de carrosserie van de auto ook de gemeenschappelijke min (massa) is, kan een weerstandsverschil ervoor zorgen dat (gevoelige) apparatuur anders gaat werken dan bedoeld. Het verdient daarom voorkeur om de - (min) direct op de accu aan te sluiten als het apparaat vreemde kuren vertoont. Als je in een auto 'iets' wilt aansluiten dat een bepaalde functie moet uitvoeren, dan moet dat ALTIJD op een eigen stroomkring gedaan worden en NOOIT gedeeld met andere stroomkringen. Doe je dat wel, dan leidt dat vrijwel altijd tot 'vreemde' verschijnselen en zelfs tot storingen in de besturingselektronica van de auto. Een parkeersensor device moet dan ook geheel zelfstandig op de accu danwel in het gelijkstroomcircuit worden aangesloten. Alleen de actieve inschakeling van het apparaat (= de rode + of indien aanwezig de + schakeldraad draad van het device) moet vanaf het relais dat de achteruitrijlamp inschakelt, van de + stroom worden voorzien zodra de achteruit wordt gekozen. De - (min= zwarte draad) moet altijd zoveel mogelijk direct op de - (min) van de auto (accu) worden aangesloten. Iedere andere aansluitingsvorm kan tot fouten leiden en storingen of ongewenste effecten geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100