Waarvoor dienen transistors en hoe werken ze?

Hij dient vooral om elektronische signalen te versterken of te schakelen.
Maar wat wordt bedoeld met elektronisch signalen, bedoelen ze dan gewoon stroom? En wat bedoelen ze met schakelen?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zijn bijvoorbeeld radiogolven of de signalen van een pick-up naald. Dat zijn te zwakke stroompjes om te kunnen horen en dat kun je versterken met transistoren. De transistor versterkt zelf eigenlijk niet maar geeft het patroon van de muziekgolven door aan een grotere spanningsbron waardoor die hetzelfde patroon overneemt maar dan met een hoger Wattage.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ok, het gaat dus niet om het verplaatsen van elektronen (elektriciteit), of kan dat toch ook?
grasmaaier
8 jaar geleden
Ik weet niet wat je bedoeld met het verplaatsen van elektronen. Daar heb je in ieder geval geen transistor voor nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1. Het heeft niks met radio golven te maken.
2. Watt heeft met vermogen te maken. Een transistor zal van een kleine spanning ,los of deze een geleidelijk veranderd of abrupt (geschakeld) een grotere geleiden.
grasmaaier
8 jaar geleden
1. Ik bedoelde radiogolven als voorbeeld van een elektronisch signaal
2. Watt is vermogen , dus wat is daar fout aan? De rest is hetzelfde wat ik ook al zei
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Radiogolven zijn geen elektrisch signaal.
Vermogen is afhankelijk van de afnemer, dat bepaald de transistor niet.
Ja behalve dan zonder radiogolven en watt. :)
grasmaaier
8 jaar geleden
Ik bedoel alleen maar dat het signaal NA de transistor versterkt is, dus heeft het nu meer vermogen dan VOOR de transistor. P=U*I En ik bedoel dat de radiogolven een electronisch signaal WORDEN na dat ze zijn opgepikt door de radio en voor dat ze naar de transistor gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar de hoeveelheid stroom (I) wordt door de afnemer (R) bepaald. Dan had je net zo goed geluidsgolven (lucht trilling) kunnen noemen.
Dat een radio (of microfoon) deze naar een elektrisch signaal moet omzetten voordat een transistor er iets mee kan doen had je er dan ook bij moeten vernoemen. Anders is het voor FS erg verwarrend.
In je antwoord lijkt het of radiogolven elektrisch signalen ZIJN. Maar voor FS, een filmpje maakt wellicht meer duidelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=EBf5Q0eD5RU
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan het als een soort schakelaar zien. Als je kijkt naar deze link (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Transistor) van wikipedia en je gaat naar de afbeelding van de werking, dan zie je rechts het hoofdstroom(collector) circuit en links de hulpstroom(basis) circuit. Zodra er een spanning op de hulpstroom komt, schakelt de transistor de hoofdstroom erbij. De totaalspanning is dan de hoofdstroom plus de hulpstroom(emitter). ps. Ik kan geen afbeeldingen toevoegen, vandaar de link naar de website van wikipedia.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
laagdrempeligheid in een antwoord op een duidelijke lekenvraag, prima, duim, en vervolgens voor wie wil de links, prima toch