Gaat een showroommodel plasma tv sneller stuk dan een nieuwe plasma tv die nooit heeft aangestaan?

Een vriend wil een sterk afgeprijsde plasma t.v. kopen. Deze heeft altijd in de winkel gestaan en aangestaan. Mij lijkt het niet zo verstandig om deze aan te schaffen omdat ik denk dat deze t.v. minder branduren over heeft.
Volgens vriend heeft zo'n t.v. zoveel branduren dat het weinig uitmaakt. Wie heeft gelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het is niet aan te raden een showroommodel te kopen, omdat plasma niet zo'n lange levensduur heeft. Het wordt natuurlijk anders als je weet hoelang die tv precies in de winkel heeft gestaan. Of als je zoveel korting krijgt dat dat een beetje in verhouding staat tot het aantal branduren dat al verbruikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in een electronica zaak en geloof me, de tijd dat een plasma in de winkel staat maakt voor de levensduur niet veel uit. En dat plasma minder lang meegaat is relatief (10 ipv 12 jaar) Plasma is wel mooier en scherper dan anderen simpel weg omdat de werking van plasma een sneller beeld/ kleuren kan genereren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plasma is ten alle tijden de beste keuze;constructie gebonden geen na ijl effect, meer zwart,dus betere en meer kleuren,geen inkijkhoek enz. Levensduur plasma: economisch gezien max 7 jaar, en dan zit er echt geen licht meer in!! Dus kopen van winkelmodel? Alleen met vette korting, misschien draait het toestel al een half jaar 8 uur per dag. Tel uit je winst. Koop lekker nieuw uit een verzegelde doos; Panasonic, what else??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, het is inderdaad een ongebruikte plasma Panasonic geworden, en vriend is heel tevreden. Ik vind het er ook erg mooi uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan jouw reactie heeft vriend het meeste waarde gehecht. Daarom beste antwoord. Thanks

Andere antwoorden (9)

In de winkelheeft ie natuurlijk al flink wat branduren gemaakt... Hangt er dan vanaf hoelang je er mee wilt doen? En plasma is zo ie zoniet al te best...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is plasma niet al te best? Geen enkele andere soort tv kan tegen de kwaliteit van het plasmascherm opboksen.
De natuurzuiverheid van een plasmabeeld is ongeevenaard.
Veel vooroordelen over plasmaschermen doen helaas de ronde maar is achterhaalde nonsens.
Een plasmascherm is wat beeldkwaliteit betreft te vergelijken met de oude beeldbuis.
Kan niets tegen op! LCD = niet om aan te zien!
LED komt ook niet natuurlijk over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn mening vind ik LED veel beter. Je moet er alleen niet met je neus bovenop zitten, dan ziet het er inderdaad niet uit, maar enigszins ook wel logisch... Tevens is LED veel beter voor het milieu, daar kan niet over in discussie gegaan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat LED beter voor het milieu is,maar als ik moet kiezen voor kwaliteit of milieu kies ik toch echt voor kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sowieso
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante discussie. Thanks, steek ik wat van op!
Hoeft niet alleen ALS het Stuk gaat dan heb je er meestal geen garantie op.... En dan is goedkoop duurkoop..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is absoluut waar dat de tv minder branduren "over" heeft dan een nieuwe, echter plasma tv's hebben tussen de 60.000 en 80.000 branduren dus voordat deze op zijn ben je (als ik 70000 branduren neem bij 8 uur tv per dag) bijna 24 jaar verder voordat deze "op" zijn.

Mijn 127cm plasma hing ook in de showroom, en deze heb ik met een dikke korting gekocht.Voordat de branduren "op" zijn wil ik toch alweer een nieuwe.

in mijn optiek maakt het echt niet veel uit, en kan je misschien wel beter de showroom tv met korting kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
NAV bovenstaand antwoord, op een showroom tv heb je natuurlijk ook garantie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je beter een nieuwe kunt halen zonder branduren want dan heb je denk ik ook langere garantie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder branduren ? Met branduren word de tijd aangeduid die de tv aan kan staan.
70000 branduren op een plasma betekent dus dat deze 70000 uur aan kan staan (ongeveer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gewoon twee jaar wettelijke garantie. Dat is in heel Europa zo afgesproken. De garantie gaat in op het moment van aankoop, dus er is niet door de winkelier al wat 'afgesnoept'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geldt die garantie ook voor 2ehands of gebruikte artikelen?
Als de korting aantrekkelijk is zou ik wel voor het showroommodel gaan. Vergeleken met de totale levensduur van zo'n TV maken die uren die hij in de showroom heeft gedraaid idd niet zoveel uit. Omdat het garantiebewijs toch pas op de dag van aankoop afgestempeld wordt en je de aankoopbon hebt, krijg je gewoon de volle garantie op de TV.

Toegevoegd na 3 minuten:
En met de huidige snelle opéénvolging van nieuwe modellen is de looptijd van een bepaald model kort, dus heel lang zal de TV niet in de showroom gestaan hebben. Misschien kun je ook nog wat extra korting bedingen omdat je in feite een model koopt dat niet meer in de roulatie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou er rekening mee, dat ook de electronica veel "draaiuren" heeft. Men denkt vaak alleen aan het scherm. Het printmateriaal is eerder op en componenten begeven het eerder. Daar bij de meeste apparaten (behalve bij Philips) de exacte leeftijd niet te achterhalen is, zou het apparaat zelfs een jaar oud kunnen zijn. Neem de totale winkeltijd van de opening dan weet je al dat je in een jaar tijd zelf niet zo vaak het toestel gebruikt.
Uit ervaring als monteur voor een groot concern, hadden we eerder klachten met deze toestellen. Vaak worden ze afgeprijsd omdat ze wegmoeten en haast niet meer verkoopbasr zijn. Soms bleek achteraf het voor de klant een midkoop te zijn. Heel vaak gebeurde het dat dit exemplaar (de laatste en overgebleven) een kneusje was die iedere keer verkocht was en met klachten weer ingenomen was. Het werd opgestuurd voor reparatie en weer als "laatste" verkocht. De klachten traden na een tijdje pas op. En is het direct kort na de garantie verschuilt men zich al gauw achter de prijsverlaging. Hogo garantie. Goedkoop is dan duurkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel leuk, plasma heeft niet zo lange levensduur, 80000 uur/ 8 uur per dag tv kijken is 10000 dagen,= 30 jaar
Let op met branduren bedoelen ze het moment dat de grijswaarde met 50% zijn van hoe hij is uitgerold

Gek genoeg gaat deze regel ook op voor lcd en zit het aantal branduren daar op dit moment onder de 50k
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ellende van een voordelige aankoop duurt langer voort dan het plezier van de lage prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een showroom model en afgewogen met het volgende
Ik ging voor kwaliteit en kwam uit op de Pioneer Plasma( volgense kenners op het net de rolls royce onder de tv's)
Deze heb ik gekocht voor 500 euro ( 107 cm) terwijl hij nu nog wordt verkocht voor meer dan 1000 euro!!
reden van wegdoen in de winkel....Pioneer stopt ermee en moest ruimte komen voor nieuwe modellen.
Garantie van 2 jaar bij gekregen.

Mooie deal....super beeld.
En als koop je een nieuwe tv,geluk moet je er altijd bij hebben,zelfs nieuwe modellen willen well eens na 3 jaar kapot gaan.