hoe verminder je ampère?

als ik een bv 11a heb op 230v hoe krijg ik dat naar beneden naar 10a maar nog altijd op 230v gaat dit zo ja hoe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit kan niet. Dat komt door de wetten van elektrische stroom. De wet over de verhouding van ampèrage, vermogen en voltage luidt als volgt: P=U*I, oftewel het vermogen(Watt)=Voltage(Volt)*Ampèrage(Ampère). Het vermogen bij een apparaat kun je niet instellen. Vergelijk het met eten, jij kunt zelf ook niet bepalen hoeveel boterhammen je op een dag moet eten om continu verzadigd te blijven. De enige manier om het ampèrage te veranderen in deze situatie is het voltage verlagen, maar je gaf al aan dat dat niet kon.

Er zijn verschillende mogelijkheden en je moet gewoon terug naar de basislogica van het opsplitsen (optellen) van elektriciteit. Ik verwijs naar bijv. het artikel op http://www.buchmann.ca/article29-page1.asp waarin gewoon parallelschakeling versus serieschakeling wordt aangeduid, maar nu denk je gewoon 'out of the box' en dus 'achteruit'. We weten allemaal dat je in je draadloos klavier twee batterijen in serie stopt en ik volg een beetje de schema's op voormelde link, maar in het Nederlands (oplaadbare batterijen kennen dikwijls 1,2 volt, niet oplaadbare dikwijls 1,5 volt, we werken hier met 1,2 volt zoals op de link: Serieel: 1000 milli ampère vast maar: 1,2 volt + 1,2 volt = 3 volt à 1000 mA Parallel: 1,2 V maar: 1000 mA + 1000 m1 = 2.000 mA à 1,2 volt Het wattage blijft hetzelfde als formule van Volt Ampère. Jouw vraag gaat dus over punt 2, niet over punt 1. Dus als je nu van je 11 ampère op 230 Volt 10 ampère wil maken, moet je in parallel bijv. 11 keer 'splitsen' en er één verbruiker (bijv. een warmtedraad of gloeilamp) tussen stoppen die op je 230 volt 1 ampère opneemt. Als je dan terug NA je energievreter van 1 ampère terug je stroomdraden samenbrengt, krijg je daar slechts 10 ampère beschikbaar over. Verbruik je daar meer op dan 10 ampère of 2.300 Watt, dan zal je initiële zekering van 11 ampère je circuit onderbreken wegens oververbruikt. Het is dus gewoon een kwestie van rekenen en tellen. Maar: echt goeie vraag, want deze komt in geen enkele van de schoolboekjes voor die ooit gaf, dus ik voeg ze in mijn lijst bij voor examenvragen die niet op punten staan, maar om de 'kraks' uit mijn klas te belonen dat ze veel ruimer denken dan de 'modale leerling' die alles uit het hoofd blokt! Dus hartelijk dank voor je erg gezonde en nog meer logische vraag. PS: Dit gebeurt trouwens continu met veel windmolens: Bij weinig wind laat men ze draaien op elektriciteit en VERBRUIKEN ze stroom omdat ze soms te moeilijk in gang komen als de wind weer toeneemt. Eigenlijk, over een globale periode genomen, kun je dit beschouwen als een afname van stroom van X ampère waarna ze later Z ampère leveren om in totaal Z-X = Y ampère netto aan het net te leveren. Weinigen weten dat windmolens dikwijls bij erg weinig wind... elektrische stroom verbruiken. Mijn zoon kwam zelfs ooit in discussie met een leerkracht uit Don Bosco, die later zijn excuses aanbood aan hem en hem vertelde dat ik toch gelijk had nadat hij een windmolen bezocht...

Het vermogen van stroom (I of Ampère) is de beschikbare kracht die aanwezig is in een stroomkring. Die kracht is in principe net zo hoog als dat de elektriciteitscentrale kan leveren maar wordt begrensd door een (smelt)zekering die een bepaalde kracht (Ampere) kan doorlaten zonder door te smelten of af te schakelen. De overblijvende kracht wordt mede bepaald maar niet verminderd door de som van verbruikers van elektrische stroom dat op de stroomkring wordt aangesloten in Watts. Het Voltage veranderd niet door het aansluiten van verbruikers. Stel: je hebt thuis een lichtnetaansluiting van 230 V bij 16 Ampère. Die 16 Ampère wordt bepaald door het zekeringtype dat in je stoppenkast is geplaatst. Je kunt dan tot maximaal 16 x 230 = 3.680 Watt aan verbruikers aansluiten voordat de zekering zal smelten of afschakelen. De kracht (Ampèrage) neemt echter niet af omdat de bron (de elektriciteitscentrale) Mega Ampères kan en zal blijven leveren. Daarom ook gaan er bij een directe kortsluiting kortstondig vele honderden Ampères aan stroom lopen die pas gestopt worden bij de eerste de beste zekering die zal doorslaan in de stroomkring. De enigste manier om af te nemen stroom te verlagen is het opnemen van kleinere zekeringen in een stroomkring of de capaciteit van de bron te verlagen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100