Waarom hebben sommige hoogspanningsmasten omhoogstaande armen?

Veel hoogspanningsmasten hebben rechte armen, maar bij sommige masten op dezelfde lijn zijn de armen aan het uiteinde omhoog geknikt. Waarvoor is dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De bovenste traversen (de horizontale draagarmen) van de hoekmasten van wat zwaardere hoogspanningslijnen hebben meestal een afwijkende vorm. Vanaf de uiteinden van de traversen steken dan twee punten schuin omhoog de lucht in. Op die uitsteeksels zitten de bliksemdraden bevestigd. Deze constructies worden doorgaans de kattenoren genoemd.
Volgens mij is dít waar vraagsteller op doelt, en waar in het snelle antwoord helemaal niet op ingegaan is.

Waarom maakt men bij hoekmasten die speciale omhoog stekende kattenoren?
Hoekmasten staan op plekken waar een hoogspanningslijn niet rechtdoor verder door het landschap voert, maar schuin een hoekje om gaat (d.w.z. net zoals een weg soms met een bocht verdergaat). Dan trekken de draden daar zwaar aan de traversen, en daardoor hangen die draden niet gewoon onder één isolatoren die recht omlaag hangt, maar ze trekken de isolator helemaal schuin, bijna horizontaal.
Dat betekent dat de traversen een stuk lager boven de grond hoeven te zitten, want de hoogspanningsdraden hangen dus niet een heel stuk ónder de traversen, maar ze zitten eraan vast met bijna horizontaal gespannen isolatoren. Hoekmasten kunnen zodoende lager zijn dan de gewone draagmasten. De stroom gaat daarbij via een verbindingsboogje onder de traverse zelf door naar het volgende rechte stuk hoogspanningslijn.

De traversen zullen dus minder hoog boven de grond zitten, maar nu komt het: de bliksemdraden moeten wel even hoog als anders boven de fasedraden aangebracht zijn, dus er zijn hier schuin omhoog stekende uitsteeksels nodig om de bliksemdraad bij deze mast toch de normale hoogte boven de transportdraden te geven.

Over de vorm van hoogspanningsmasten is in mijn gespecialiseerde en goed geïllustreerde bron nog veel meer interessants te vinden.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die constructies bedoelde ik inderdaad. Bedankt voor uw antwoord
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die constructies bedoelde ik inderdaad. Bedankt voor uw antwoord.

Andere antwoorden (1)

Hoogspanningsmasten bestaan in veel verschillende ontwerpen.
De reden hiervan is complex en het heeft verschillende oorzaken. Eén van de redenen is dat zware 380 kV-circuits natuurlijk een sterkere mast vereisen dan een klein 110 kV-circuit. Maar een andere reden is dat het hoogspanningsnet langzaamaan is gegroeid tot wat het nu is. Hoewel Tennet tegenwoordig vrijwel alle hoogspanningslijnen van Nederland beheert was dat vroeger niet het geval. Toen waren hoogspanningslijnen eigendom van nutsbedrijven. Deze verschillende bedrijven hielden er hun eigen voorkeuren en aannemers op na om hoogspanningslijnen te bouwen. Wanneer voortschrijdende technische inzichten tien jaar later meer voordelen voor een ander mastontwerp toonden bij de aanleg van een nieuwe verbinding, werd er een ander ontwerp gebruikt.

Ondanks dat er in Nederland ten minste vijftig verschillende mastontwerpen in gebruik zijn, kunnen al deze ontwerpen worden ingedeeld in tien grote verzamelgroepen door te kijken in welke configuratie de geleiders aan de mast zijn opgehangen. Zo bestaan er onder andere zogeheten donaumasten, tonmasten en deltamasten, ieder met hun eigen specifieke kenmerken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wie goed kijkt naar een hoogspanningslijn, ziet dat niet alle masten hetzelfde zijn. De meeste hoogspanningsmasten zijn zogeheten draag- of steunmasten. Deze masten tillen de kabels alleen op van de grond, maar andere krachten worden er niet opgevangen. Afspanmasten doen dat wel, bijvoorbeeld op plekken waar de hoogspanningslijn van richting verandert. Afspanmasten zijn over het algemeen wat zwaarder gebouwd dan steunmasten.