hoe kan je de weerstand van een LED schakeling berekenen?

Ik wil graag de waarde van de weerstanden in de LED schakeling (afbeelding) berekenen, maar weet niet precies hoe dat moet.
Als iemand het mij kan uitleggen en misschien ook al kan berekenen zou dat fijn zijn.
Een extra vraag, wat wordt de waarde van de weerstand als ik i.p.v. 15 V, 12 V ga gebruiken. Kan ik dan alsnog dezelfde weerstand gebruiken als bij de 15 V of wordt dat verschil te groot?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vul maar in. :)
http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator
Reddie
8 jaar geleden
@Moordigger , mooie link, maar geeft geen antwoord op het hoe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Moordigger dit is dus 255 ohm voor elke weerstand (blauwe LED)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
120 ohm bij 12v
270 ohm bij 15 v
(Verkrijgbaar waardes)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie. Vraag is hoe, met deze reken machine dus. :)
Als de vraag was, wat is de formule om de weerstand te berekenen voor ....
En niet, hoe kan je deze berekenen.

Het beste antwoord

Als (alle!) LEDS een stroom nodig hebben van 20 mA, dan moet er in de keten van 3 LEDS in serie met de weerstand een stroom lopen van 20mA (allicht).
Drie LEDs in serie hebben in jouw geval samen een spanning nodig van 3*3,3V=9,9V.
Je batterij levert 15V. Over de weerstand moet dus 15V-9,9V=5,1V staan.
En dat bij een stroom van 20mA.
De weerstand moet dus 5,1V/20mA=5,1V/0,020A=255Ohm.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg!
En als ik ipv 15V, 12V ga gebruiken kan ik dan beter andere weerstanden kopen of kan ik dan ook die van 255Ohm gebruiken?
En misschien wil ik er ook nog een groen 3mm LED aansluiten, als indicator ligt (aan/uit) . Deze moet dan tussen de voeding en transistor in komen? Met een weerstand van 585Ohm?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij 12V wordt het dan: 12V-9.9V=2.1V
En dus 2,1V/20mA=105Ohm (120 ohm dus bij 12v) Ja, 1x 3mm groen led op 15V (585Ohm) 680Ohm dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maakt het trouwens nog uit of je een weerstand voor of na de LED's zet? En heeft de weerstand voor het groene indicator lampje geen invloed op de hele schakeling als je die in serie zet tussen de voeding en de transistor?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor of na leds maakt niks uit, al zet je hem er tussen. :)
Transistor zal wel direct op voeding aangesloten moeten worden.
Weerstand voor power led alleen in serie met led dus.