kan ik mijn stekker nog veilig gebruiken?

Laatst kreeg ik een enorme vonk uit het stopcontact door mijn stekker van mijn laptop er in te steken. Nu zijn de twee pinnetjes erg beschadigd, en het lijkt er op dat er geel spul op zit. Er zat ook wat roet op, het was een behoorlijke klap.
Kan ik hem nog veilig gebruiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Nee, zou de stekker niet meer in het stopcontact steken zonder deze eerst te laten controleren door een (electrotechnisch)professioneel bedrijf/winkel. Geschakelde voedingen zijn complexe materie en hebben altijd wel de neiging een beetje te vonken bij het insteken, maar niet zoals jij beschrijft...dus doe jezelf een lol en ga ermee naar iemand die bekend is met electronische componenten/schakelingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even schoonmaken en er weer in.
Wel eerste keer even oppassen, maar waarschijnlijk geen probleem.
Als het weer fout gaat, is waarschijnlijk je snoer if je adapter zelf defect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
@jijgroot; De vraag was VEILG gebruik. Een beschadigde stekker zal altijd vonkvorming geven, en is dus niet veilig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar in hoeverre is een vonk onveilig?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mee eens jjjgroot. Ik denk dat het probleem niet bij de stekker zit maar bij de wandcontactdoos.
Ik zou er een andere stekker aanzetten, deze ziet er niet fris meer uit. Is ook makkelijk om te doen.
Het kán zijn dat er iets met je adapter of je stopcontact is, je zou voor de zekerheid beide kunnen inspecteren.
Bij dit soort adapters komt het vaker voor dat je een vonk krijgt bij het insteken van de stekker. Je kunt dat enigzins verminderen door de laptop los te koppelen en pas aan te sluiten als de stekker al in het stopcontact zit.
Blijft deze adapter zo vonken als nu, koop dan een andere en dan ook een van een fatsoenlijk merk en dus niet de goedkoopste die je kunt vinden. Dit soort vonken is leuk voor een keer, maar je moet er geen gewoonte van maken. Het is niet gezond voor jou en als apparatuur (adapter in dit geval) dit regelmatig doet is dat ook niet goed voor die apparatuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon er weer in doen (bij mij ook gebeurd met een frituurpan, stoppen doorgeslagen en ook roet). Gebeurd het nog een tweede keer met dit apparaat gebruik dan een nieuwe, gebeurd het thuis nog een keer, laat dan alles even na kijken.