Garantie na 6 maanden

Mijn moederbord is onlangs overleden, deze heb ik langer dan 6 maanden, maar minder dan 2 jaar.

Ik ben met mijn moederbord naar de winkel gegaan ter reparatie. Ik hoorde hier lange tijd niets over en heb een aantal keer over de mail naar de status gevraagd. Nu kreeg ik onlangs mijn moederbord terug met de melding dat deze niet gerepareerd is omdat ik niets van me had laten horen :S

Nu heb ik het moederbord opnieuw ter reparatie aangeboden bij de winkel en deze zouden contact opnemen met packardbell, deze week kreeg ik hem opnieuw terug en packardbell wil deze niet repareren omdat het om gebruikersschade zou gaan (lekker vaag begrip.)

Ik heb niets gedaan waardoor deze stuk is gegaan, ik heb deze normaal gebruikt (lees computer laten staan waar die staat) en overleed mijn moederbord dus spontaan.

Ik ben er dan dus ook van overtuigt dat ik recht heb op garantie (2 jaar in europa), maar hoe kan ik dit eisen als packardbell het laatste wordt heeft? Bij wie kan ik hierover klagen en wat zouden jullie mij aanraden om nu te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou wel je brief nog even nakijken op spelfouten. Staat wel zo professioneel.

Het beste antwoord

De winkel die jou het moederboord heeft verkocht is de rechtspersoon en dus aanspreekpunt die verantwoordelijk is voor het verlenen van de garantie. Natuurlijk sturen zij het MB op naar de fabrikant en nemen ze de smoes over die PB verzonnen heeft. Vanaf nu moet je alles schriftelijk doen. Je levert je MB opnieuw in bij de winkelier en overhandigt hun je schriftelijke klacht. Zorg dat je een ontvangstbon krijgt voor het afgeven van het MB. Tevens verlang je dat als ze geen garantie willen verlenen, ze dit schriftelijk aan je bevestigen.
Mocht dit laatse het geval zijn dan dien je uit te zoeken of ze bij een branchorganisatie zijn aangesloten. Vaak staat dit op hun factuur of andere brieven. Benader deze organisatie met je klacht. Meestal is het zo dat de winkelier zich moet houden aan de uitspraak van de geschillencommissie van deze organisatie, Als dit ook een doodlopende weg is, dan rest alleen juridisch advies/advocaat en ten slotte de rechter. Op internet vind je wel juridische adviseurs zoals Jurofoon, die je tegen redelijke tariefen helpen. De consumentenbond is ook een mogelijkheid, maar je dient er wel lid van te zijn. Of msschien heb jij of je ouders een rechtsbijstandverzekering. Dan zit je helmaal goed.

Gebruikersschade is heel moeilijk aan te tonen en dus staat de winkelier zwak op dit punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt zelfs recht op langer dan 2 jaar garantie. Maar dat terzijde. Packardbell is voor jou trouwens geen partij, jij dient de winkel aansprakelijk te stellen en hoe die dat oplossen is hun probleem. Eventueel kan je de consumentenbond of een advocaat inschschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist. Veel winkels proberen zoiets af te schuiven op de fabrikant, maar met die fabrikant heb jij niets te maken. Je hebt een koopovereenkomst gesloten met de winkel, en daarmee hebben zij zich verplicht om een deugdelijk product te leveren. Is het product niet deugdelijk, dan moeten ze een gerepareerd, vervangend of gelijkwaardig product leveren, of je geld teruggeven. Als de fabrikant daar moeilijk over doet, is dat het probleem van de winkel, niet van de klant. Ik maak hierbij altijd de volgende vergelijking: als een kledingstuk na één keer dragen uit elkaar valt of na één keer wassen volgens voorschrift totaal scheef trekt, ga je terug naar de winkel. Dan accepteer je het ook niet als ze zeggen dat de kindertjes in Bangladesh die het genaaid hebben het niet willen vergoeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was inderdaad al op de hoogte van het feit dat ik alleen te maken heb met de winkel en niet met packardbell, omdat ik door de aankoop een overeenkomst heb met de winkel. Ik heb gisteren trouwens al een brief opgesteld welke ik wil sturen aan de winkel, om zo wat druk uit te oefenen. Als consument wordt je redelijk goed beschermd, maar ik vind het inschakelen van een advocaat een erg grote drempel om te nemen en contact opnemen met de consumenten bond heeft dan misschien meer zin, maar deze zal alleen als bemiddelaar kunnen optreden denk ik en niet de garantie afdwingen. Ik zal een kopie bijvoegen van de brief, misschien hebben jullie nog punten welke ik zou moeten wijzigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een paar kanttekeningen bij dit antwoord:
*De consumentenbond kan juridische bijstand verlenen middels een advocaat. Je dient dan wel lid van de consumentenbond te zijn.
*Als je zelf een advocaat in de arm neemt moet je er rekening mee houden dat dit toch in de honderden Euro's gaat lopen. Een beetje redelijke advocaat heeft toch wel een courtage van een paar honderd euro per uur.
*Je kan eventueel rechtsbijstand verzoeken via je rechtsbijstand verzekering als daar de module rechtsbijstand is meeverzekerd.
*De beste oplossing is en blijft om je leverancier verantwoordelijk te stellen voor de duurzaamheid endeugdelijkheid van het aan jouw geleverde product.