Waar moet ik op letten bij een koptelefoon?

Ik gebruik het voor het produceren van muziek. Hier zie ik namelijk een SennHeiser ( volgens velen een prima hoofdtelefoon) en een draadloze. Verschilt qua prijs veel:

Sennheiser draadloos:
http://www.kijkshop.nl/product/26116/4775-4805-4809/beeld-en-geluid/geluid/hoofdtelefoons/sennheiser-hoofdtelefoon-rs120/

Sennheiser draad:

http://www.kijkshop.nl/product/16427/4775-4805-4809/beeld-en-geluid/geluid/hoofdtelefoons/sennheiser-hoofdtelefoon-hd201/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

Je moet in eerste instantie bedenken waar je de koptelefoon voor wilt gebruiken. Bedraad is beter dan draadloos en scheelt een hoop geklooi met batterijen en zo. Alleen, het is praktischer als je veel moet bewegen.

Verder is het belangrijk welk type je wilt. Je hebt ze die je op het oor draagt, over het oor en in het oor. Ik vind zelf de in-ear versie heerlijk omdat het je afsluit van de buitenwereld. Als je moet draaien denk ik dat een koptelefoon over het oor handiger en comfortabeler is. De in-ear versies zijn toch vooral bedoeld voor in de trein/vliegtuig/ fiets (hoewel dat laatste wel weer gevaarlijk kan zijn).

Tot slot, in welk segment zoek je. Prijzen varieren van 50 - 150 voor een consumentending tot 200 - 1000 voor een professionele.

Qua kwaliteit zit er veel verschil in. Sennheiser maakt uitstekende koptelefoons. Je zou eventueel specifiek kunnen kijken naar online reviews.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de bron ook een link naar kieskeurig. Ik heb hier alle Sennheissers geselecteerd op waardering. Je kunt eventueel zelf nog het type aangeven.

Toegevoegd na 4 minuten:
(tweede link van kieskeurig vergelijkt beide koptelefoons die jij aangeeft).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelf een draadloze sennheiser.
Simpel te instaleren en opladen van de batterij gaat via de zendunt.
Werkt prima, zeer goed geluid en ik heb vrijheid.
Staat tegenover dat als mijn televisie aanstaat (zender staat daar dichtbij) ik heel soms een lichte ruis waarneem op de koptelefoon.
Iets wat je bij een traditionele koptelefoon niet zal hebben.
Maar dat is een persoonlijke keuze.
Verder is vooral de pasvorm natuurlijk belangrijk en het gewicht.
Kijk vooral (als je de kans krijgt) hoe de oorschelpen vallen.
Ga je voor een draad reken dan van te voren uit of je behoefte hebt aan een verlengsnoer, kan je dat gelijk aanschaffen en wie weet een leuke prijs maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na bovengenoemde is het ook handig om te kijken naar het frequentie bereik. Van pak hem beet 50 HZ tot 20 000 HZ is wel een minimum aangezien je eigen gehoor dit allemaal kan horen. Ook de impedance is belangreik. Hoe hoger hoe beter. Bij zware muziek is (nu moet ik even gokken) 24 Ohm wel een mooi minimum. Verder is het handig prijzen te vergelijken. Let ook op de band die langs je nek c.q. over je hoofd loopt. Die van mij is namelijk erg lomp en daardoor enigzins onhandig in gebruik bij mixen. Sennheiser is zeker een goed merk, maar kan erg duur zijn. Weet niet of ik winkels mag noemen, maar hier haal ik ze vandaan en is de prijs kwaliteit verhouding super. (Niet schrikken dat ze in duitsland zitten ze hebben uitstekende service)...(Als dit onder spam valt hoor ik het graag, dan alvast sorry)