geeft een TL buis meer licht af als het voltage hoger is?

Als het voltage lager is, dan geeft een gloei lamp minder licht.
Is dit met een TL lamp ook zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Nee, een TL buis werkt op zwakstroom, daarom zit er ook een transformator in die dient om de spanning (voltage) omlaag te brengen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de spanning achter de trafo omlaag brengt, blijft hij nog een tijdje even fel branden, totdat de spanning te laag wordt, dan gaat hij uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een tl-buis werkt in een serieschakeling met een smoorspoel, het kastje dat op een transformator lijkt. De buis brandt eigenlijk op een vaste spanning van bijna 100 V waarbij de spoel de rest van de (wissel-)spanning wegwerkt. Als je de spanning op de totale serieschakeling verlaagt dan gaat er minder stroom lopen zodat de tl-buis inderdaad zwakker gaat branden. Je kunt de tl-buis echter niet helemaal langzaam dimmen: zodra je onder de 100V komt zal de tl plotseling uitgaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die haakjes om de 'wissel' van wisselspanning mogen wel weg. Die smoorspoel doet alleen iets met wisselspanning, met gelijkspanning gedraagt hij zich als kortsluiting.