Kan ik een versterker van 2 x 100 watt aansluiten op speakers van 2 x 40 watt (rms) 140 watt (piek) ?

Ik heb zegmaar 2 speakers van

- 40 watt (RMS)
- 140 watt (.max)
- Max. Ingangsvermogen: 100 W

en nog een speaker van 50 watt,, Nu wil ik hier een versterker op aansluiten die 2 x 100 watt uitgangen heeft.

Kan ik die hier dus op aansluiten?

Ook heb ik nog een subwoofer erbij zitten, maar daar weet ik het wattage niet van?)

Toegevoegd na 39 seconden:
Dit is de versterker die ik in gedachten heb:

http://www.kijkshop.nl/product/15514/4775-4795-4799/beeld-en-geluid/car-audio/versterkers/marquant-versterker-mca-200/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
3.4K

Het beste antwoord

Ja,
Let er echter op dat de impedantie van je speakers niet lager wordt dan de minimale toegelaten impendantie van je versterkerkanalen (4ohm per kanaal).

Heel waarschijnlijk zal de versterker pas bij 4ohm belasting 100Watt per kanaal kunnen geven. Bij 8ohm slechts 50Watt. Dus vooral bij lage impedantie (4ohm) opletten met te hoge volumes.

Ik zou een subwoofer pas gebruiken als je over een crossover beschikt. In de versterker die je voorstelt zit er geen ingebouwd. Sommige subwoofers beschikken zelf over een crossover: deze subwoofers hebben dan naast een paar inkomende aansluitenklemmen ook minimum 2 paar uitgaande aansluitklemmen om het signaal verder te leiden naar 2 speakers (bijvoorbeeld die 2x40W van jouw).

Als je 2 speakers op 1 paar aansluitklemmen (en dus 1 kanaal) van je versterker hangt, hang je ze parallel en wordt de totale impedantie van de 2 speakers als volgt berekend: (imp1 x imp2) / (imp1 + imp2). Je deelt dus het produkt van de 2 impedanties door de som van de 2 impedanties. Stel dat je speakers van 40W een impedantie van 8ohm hebben en die van 50W een impedantie van 4ohm en dat je 1 speaker van 40W met de speaker van 50W op 1 kanaal van je versterker samenhangt dan is de totale impedantie die je op het versterkerkanaal hangt: (8x4)/(8+4)= 32/12 = ca. 2.66ohm. Dit is minder dan de minimaal toegelaten 4ohm per versterkerkanaal dus op die manier zal je versterker niet lang meegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik had al wel een duurdere versterker gezien die wel over crossover beschikt alleen daar staat dat hij 125 watt RMS geeft per kanaal (4 x 125 watt) ....maar mijn speakers zijn 40 watt RMS maakt dat wat uit??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correctie: ze zijn 45 watt RMS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd beter dat het RMS-vermogen van je versterker groter is dan het RMS-vermogen van je speakers, dan andersom.
Alleen moet je ingeval van een veel groter versterkervermogen het volume waarop je speelt in de gaten houden. Volgens jouw info zijn de speakers gemaakt om langere tijd aan een vermogen van 45W belast te worden. Ze zijn echter volgens de fabrikant in staat om pieken tot 140W op te vangen. Een piek wilt zeggen: gedurende een (zeer) korte periode. In jouw geval: zowel een versterker met 100W per kanaal als één met 125W per kanaal kan in principe geen kwaad met de speakers van 45W. Vermijdt gewoon langdurig aan hoog volume spelen. Wat hoog volume is merk je vanzelf wel aan de geluidskwaliteit die op dat moment uit je speakers komt. Daarnaast:
Bij de specificaties van de mca-200 op de site van Allied staat dat de versterker 100W maximumvermogen kan leveren bij een impedantie van 4 Ohm.
Ik weet niet wat de impedantiewaarden van je speakers zijn maar als je de mca-200 koopt, mag je'm alleszins niet minder dan 4 Ohm per kanaal belasten. Als je er 4 Ohm ophangt heb je dus een maximumvermogen van 100Watt. Hang je er 8 Ohm op zal je maximumvermogen dalen naar zo'n 60Watt. (dit telkens per kanaal uiteraard) De gegevens van de 4x125W met crossover heb ik niet, maar stel dat hier ook om 125W maximum per kanaal bij een belasting van 4 Ohm zou gaan.
Opnieuw: zeker niet minder dan 4 Ohm per kanaal belasten. Indien 4 ohm per kanaal belast, beschik je over 125W maximum vermogen per kanaal. Indien bijvoorbeeld slechts 8 Ohm per kanaal belast, beschik je over maximaal 75W per kanaal. Het voordeel van een crossover in de versterker is dat de versterker enkel lage frequenties naar de uitgang waarop je de subwoofer aansluit stuurt. Vermits een subwoofer specifiek ontworpen is om enkel lage tonen weer te geven, zal hij blij zijn dat hij achter een crossover aangesloten is en zal jij blij zijn omdat je geluid (relatief) beter zal zijn.
Opnieuw: hou de impedanties in de gaten: nooit minder belastingsimpedantie dan de specs van de versterker vermelden, liefst evenveel of anders zo weinig mogelijk meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke Heeel erg bedankt!! ik ben een stuk wijzer geworden :D

Andere antwoorden (1)

De vermogens liggen in dezelfde orde van grootte, het zal dus geen probleem zijn zolang je het volume maar niet zo hoog opschroeft dat je krakende vervorming gaat horen.
Ik begrijp alleen niet goed wat je met een extra speaker van 50 Watt erbij wilt en als je ook de subwoofer nog op de versterker wilt aansluiten dan moet je uitkijken dat je niet een te lage aansluitwaarde in Ohms krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 50 watt speaker geeft ook wat bass en die 2 x 140 watt totaal niet! Ik heb deze zeg maar in me boot ingebouwd. De 2 x 140 watt zitten in het midden aan de zijkant. De 50 watt ligt voorin en de subwoofer ligt achteraan onder een bankje. Maar kan ik het dan ook zo doen....dan ik die 2 x 140 watt elk op aparte ingang van de versterker aansluit en dan die 50 watt speaker nog bij 1 van de 2 ingangen aansluit en dat ook doe met de subwoofer?? De versterker kan tussen de 4 - 8 Ohm en die subwoofer heeft dacht ik 4 of 6 Ohm,, Kan deze er dan ook op aangesloten worden?? Alvast heel erg bedankt voor je reactie! :)