Zijn driewegstekkers en andere verdeelstekkers in Nederland verboden?

Ik las dat op Wikipedia maar aan de andere kant zag ik dat sommige webwinkels nog gewoon "driewegstekkers" verkopen. Dit vond ik een beetje verwarrend en dus vroeg ik mij af hoe het nou eigenlijk met die stekkers zit: wat mag en wat niet en waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stekkerdozen lijken makkelijk. Je plugt ze rechtstreeks in het stopcontact en je kunt er meerdere apparaten op aansluiten. Ze raken echter al snel overbelast, waardoor kortsluiting of brand kan ontstaan. Gebruik geen driewegstekkers. Die zijn gevaarlijk en daarom verboden
http://www.brandveiligheidthuis.nl/brandveilig-leven/op-kamers/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HenkJob, het gaat alleen om de ouderwetse verdeelstekkers die verboden zijn. Die werden nog tweedehands aangeboden op verschillende sites. Aanbiedingen zijn allemaal verwijderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdeelstekker

Het beste antwoord

Ligt eraan wat jij onder een drie weg stekker verstaat een verdeel blok/stekker met 3 uitgangen voor een standaard shuko ( 2 pennen en randaarde) mag gewoon
Zo'n 3weg ding waar je alleen de pennen in kan duwen en een gegoten behuizing is verboden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, @Deaal, Het verbod (al sedert 1966) op de verkoop van verdeelstekkers geldt alleen voor de ouderwetse driewegstekker, de zgn kattenkoppen of dominostekkers.

Andere antwoorden (3)

Driewegstekkers zijn gevaarlijk want
- brandgevaarlijk als je er teveel vermogen doorheen jaagt
- aanraakgevoelig omdat stekkers neigen er half uit te gaan hangen

Daarom zijn ze in Nederland verboden. In het buitenland worden ze echter nog veel gemaakt en gebruikt. Op de markt en op internet kun je ze vaak nog steeds kopen, maar een zichzelf respecterende zaak zal dat niet doen.

Verboden betekent in dit geval meer verboden te produceren, want er is geen stekkerpolitie die bij jou thuis komt controleren en boetes uitdeelt. Maar reken maar dat als een bekende lampenfabriek uit Eindhoven ze opnieuw op de markt wil brengen dat ze dan op de vingers wordt getikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vermoeden had ik al, bedankt voor de info.
Officieel zijn driewegstekkers verboden om in de Nederlandse handel te brengen sinds 1966 en is het huishoudelijk of bedrijfsmatige gebruik ervan verboden.

Er zitten wezenlijk grote risico's aan het gebruik van driewegstekkers en dan vooral een groter brandgevaar door overbelasting en het risico op lichamelijk letsel.
Daarom kijken verzekeraars ook strenger naar de oorzaken van elektriciteitsbranden. Als blijkt dat een brand ontstaan is door het, verboden, gebruik van driewegstekkers dan is de verzekeraar gerechtigd om de schade claim te weigeren of slechts gedeeltelijk uit te keren.

Ook het gebruik van tafel verdeelstopcontacten en kabelhaspels is aan regels gebonden. Zo mogen de tafel verdeelstopcontacten of kabelhaspels niet onderling doorverbonden worden en moeten kabelhaspels altijd helemaal uitgerold worden.
Dit ook weer met het oog op aanwezig brandgevaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze stekkers mogen gewoon in Nederland. Elke UPC monteur heeft deze driewegstekker ook standaard als voorraad in zijn auto liggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik krijg de afbeelding maar niet toegevoegd dus dan maar een link https://www.bouwkern.com/drieweg-stekker-2xeuro1x-randaarde