Hoe kan men in een auto nauwkeurig de buitentemperatuur meten?

Het lijkt mij dat deze tijdens het rijden wordt beinvloed door wind en dergelijke.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens mij is het heel simpel. De sensor zit buiten de auto, niet in de zon en niet in de wind. Achter je achterbumper zou volgens mij een goed plekje zijn

De buitentemperatuur die de auto meet is de gevoelstemperatuur. En zo gauw je met de auto rijd neemt deze temperatuur af, of toe m.b.t. de wrijving van de lucht. Hierbij is het dan van belang welke temperatuur de lucht heeft die de wrijving veroorzaakt. En zo kan er toch een vrij nauwkeurige buitentemperatuur gemeten worden... De buitentemperatuur wordt bij de meeste auto's overigens direct onder de voorruit gemeten, omdat de lucht wrijving hier het kleinste is. Anders zou de buitentemperatuur wel eens heel hard kunnen zakken...

Het is juist te hopen dat de gemeten buitentemperatuur wordt beïnvloed door wind. Een mens is warm. Daardoor is er voor een mens een verschil in gevoelstemperatuur tussen stilstaande lucht van 20° (aangenaam) en snel bewegende lucht van 20°, bijvoorbeeld bij storm (erg koud). Toch is de echte temperatuur (dus niet de gevoelstemperatuur) van de lucht in beide gevallen gelijk. In de auto wil ik niet de gevoelstemperatuur weten, ik wil de werkelijke temperatuur meten. Die werkelijke temperatuur wordt gemeten met een thermometertje, vaak temperatuursensor genoemd. Die sensor zit bij de auto. De gemeten temperatuur wordt dus beïnvloed door de temperatuur van de motor, door de temperatuur van het wegdek, en bijvoorbeeld door het feit dat een stilstaande auto in de zon flink verwarmd wordt. Als mijn auto twee uur in de volle zon heeft gestaan bij een luchttemperatuur van 25°, kan mijn auto wel 60° worden. De sensor zal dan iets tussen 25° en 60° meten, afhankelijk van waar de sensor zit, dus hoeveel invloed de luchttemperatuur en hoeveel invloed de temperatuur van de auto hebben. Als ik dan ga rijden, wil ik toch graag de buitentemperatuur weten; dat is dus de luchttemperatuur buiten. De sensor moet dus flink worden blootgesteld aan de langsstromende buitenlucht, zodat de temperatuur van de auto zo weinig mogelijk wordt gevoeld. Met wrijving heeft dit alles niets te maken. Luchtwrijving verhoogt de temperatuur, maar dan praat je over 0,01° of zo. Niet relevant dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100