Wat is dit voor paal?

Deze paal staat bij een overbuur in de tuin. Er wordt gezegd dat hij telefoons aftapt en wat al meer. Wie kan mij vertellen waar deze paal voor is. Het is een schuw persoon en ik verwacht niet echt dat hij een bakkie of geheim radiostation op zolder heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is een mast die zendamateurs gebruiken. En gezien de grote zal hij daar neem ik aan een vergunning of meldingsplicht bij de gemeente voor hebben.

GSM masten hebben langwerpige bakken zoals een tl kast.
Mijn zwager is werkleider voor het bedrijf dat Vodafone masten maakt en onderhoud, Die zegt ook dat hier niks van GSM apparatuur inzit en ook niet nodig heeft,

Overigesn: Heb je het al eens aan de buurman gevraagd wat hij met die mast doet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lijkt me een gewone kantelmast waar geen antennes (meer) inzitten, deze werden in het verleden gebruikt voor het plaatsen van TV en radioantennes, ook waren dit soort masten intrek bij de radioamateurs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is er laatst mee bezig geweest. Hij kon hem kantelen en was aan het rommelen met draden. Ik ben zo benieuwd. Vooral omdat je tegenwoordig schotels hebt en hele andere soort antennes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook erg bedankt voor de reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foto is niet duidelijk genoeg maar mogelijk dat er ergens in de mast een ontvanger zit voor de digitenne, er zitten in ieder geval geen antennes in voor "bakkie"of voor de echte zendamateur (licentie).
Lijkt mij wel gewoon een antenne voor een bakkie of radio,
telefoon laat zich sowieso (bijna) onmogelijk aftappen.

Tegenwoordig kan er afgetapt worden met bepaalde spy-software, maar die moet dan
op de telefoon van de afgeluisterde persoon geïnstalleerd zijn.

En tot op zekere hoogte zou GSM afgeluisterd kunnen worden met een ontzettend duur en illegaal systeem, (GSM Interceptor System) maar dan kom je als luisteraar ook niet verder dan de gesprekken binnen een straal van 200 meter.

Lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat je buurman zulke enge plannen uitvoert,
hij is vast gewoon een radiohobbyist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is goed om te lezen. Dan kan dat aftap verhaal naar het rijk der fabelen. Het is toch een gek idee als je steeds denkt dat als je draadloos aan het bellen bent er wellicht iemand mee luistert. Ben erg blij met de antwoorden. Mijn dank is groot!