Is het beter om een Lithium batterij van een laptop zo veel mogelijk in de oplader te hebben?

Ik heb gehoord dat je een laptop met een lithium batterij zo min mogelijk moet laten leeglopen omdat de kwaliteit van de batterij dan omlaag gaat. Klopt dit en waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je moet de accu nooit helemaal tot 0 leeg laten gaan maar als hij aangeeft dat hij bijna leeg is. Ook moet je hem nooit 100 % opladen maar tot maximaal 95 procent. De lithium batterij heeft cellen en als je hem helemaal leeg laat lopen of helemaal oplaad dan gaan die cellen in hun levens duur achteruit!

Hopelijk heeft dit je geholpen. Veel succes! En maak je vooral niet zorgen om je accu als je deze tips volgt! Een laptop batterij gaat meestal 3-5 uur mee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeg bloodrednour, geef dan een betere uitleg!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat tot 0 leeg laden lopen klopt, maar dat 100% niet meer. Tegenwoordig hebben apparaten zelf een grens dat een accu nooit meer echt 100% vol kan zitten. Ik snap dat je dat dacht, voor de rest klopt je antwoord wel aardig. +1
Het is nooit goed om batterijen altijd aan de oplader te laten. Beter is het om de batterij geregeld te ontladen (bv door mobiel gebruik van de laptop) en weer op te laden.
(lood)akku's van auto's mogen niet geheel ontladen worden, maar Lithium Ionen batterijen (volgens mij) wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, lithium accu's mogen ook niet volledig worden ontladen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu.