sommige stopcontact dozen zitten los kan ik deze gewoon aandraaien met een schroevendraaier of moet eerst de stroom eraf?

Het stop contact ligt niet helemaal uit de wand maar de spleet waar je tussen kan kijken is één halve cm. Is het gevaarlijk om dan de schroeven aan te draaien, zonder iets te beschadigen!?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K
tinus1969
9 jaar geleden
Bij twijfel: Altijd stroom er af. Dat is een fluitje van een cent, en als je dat al ingewikkeld vindt, zou ik niet zelf aan stopcontacten sleutelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt denk ik af van jouw stopcontact maar misschien voor alle veiligheid de stoom uit doen bij ins thuis deden we het gewoon losdraaien maar ik weet niet als dat altijd mag

Het beste antwoord

Bij mijn huisinstallatie heb ik alles zelf geïnstalleerd en weet ik dat als het er zo bij zou hangen er gewoon sprake is van een losse schroef waarmee de voorplaat op de grondplaat zit. Ik zou hem bij mij thuis dus gewoon aandraaien.

Als je niet weet wie het bij jou thuis heeft aangelegd zou ik eerst de spanning eraf halen door de schakelaar in de meterkast om te zetten en dan de boel open schroeven, kijken of alles goed zit (geen beknelde elektrische bedrading) en dan alles weer monteren.

Zo gebeurd en het kan je een aardige schok schelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
lijkt me een prima advies. Geen risico nemen en de moeite om ellende te voorkomen is erg klein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ik ook een spanningszoeker gebruiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goed advies om de zekering(stop) af te schakelen! Ben je met meerdere mensen in huis doe dan de kast waarin de groepen zitten even dicht ( op slot) en neem de sleutel mee! Gebruik voor (de)montage een fittingschroeverdraaier, deze kan je gelijk als een zekerheid gebruiken om te zien of er nog spanning op staat. Wees verstandig en speel het allemaal op zeker, een schok kan grote gevolgen hebben en dat is iets wat je niet wil!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal top Maartenboy. En ja je kan ook een spanningszoeker gebruiken giesken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil je die spanningszoeker gebruiken voordat je schroeven aandraait? Dat heeft niet veel zin omdat er tijdens het aandraaien onderdelen gaan bewegen waardoor er alsnog kortsluiting kan ontstaan. Gewoon: Spanning eraf dus.