Hoe werkt slijtage van omvormers van zonnepanelen-installaties?

Slijtage van omvormers is en belangrijke factor in de levensduur van omvormers. Dit is daarom ook een wezenlijke factor in het rendement van zonnestroom. Maar hoe werkt die slijtage, technisch gezien?

Volgens mijn link gaat het vooral om de condensatoren. Verder zijn de volgende zaken van invloed op de slijtage:

Een string-omvormer (=voor een groep panelen) zou sneller slijten.
Slijtage zou hoger zijn bij wisselende en niet optimale aanvoervoltages (constant 350 of 700V zou optimaal zijn).
Slijtage zou hoger zijn als de omvormer complexer in elkaar zit

http://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/ontwerp/welke-omvormer/

9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Technisch gezien is dit fenomeen geen slijtage.

Slijtage is het (ongewenst) eroderen van materiaal door een actie van een ander lichaam. Zoal autoband en fietsketting slijten als gevolg van wrijving.

Omvormers zijn net als televisies en computers opgebouwd uit elektronica.
Uit onderhoudsoogpunt heeft elektronica een horizontale storingskarakteristiek.
Dat wil zeggen of het apparaat werkt of niet werkt is niet door onderhoud te beïnvloeden.

Door de keuze van componenten te veranderen kan in de levensduur worden verlengd, maar het aanbrengen van technische verbeteringen is de taak van de fabrikant. Die heeft inzicht in de werking van de honderden componenten waaruit het apparaat is opgebouwd. Hij heeft er alle belang bij een apparaat op de markt te brengen met een zo lang mogelijke levensduur.

In principe beïnvloed elke component de levensduur dus uw vraag is eigenlijk niet te beantwoorden.

.