Hoeveel stroom/vermogen neemt een adapter op als deze in het stopcontact blijft en niet door het apparaat wordt gebruikt?

Bijvoorbeeld een lader voor de mobiele telefoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af of het een adapter is met een geschakelde voeding of een met een transformator. Een adapter met een transformator verbruikt ongeveer even veel stroom of hij nu laadt of niet. Een adapter met een geschakelde voeding verbruikt bijna geen stroom meer als hij onbelast is. Bij het laden gebruiken ze, afhankelijk van de grootte ongeveer 2 tot 5 Watt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zou je moeten berekenen met de waardes die op de adapter staan. Als je het in geld uitdrukt gebruikt een gemiddelde telefoonlader ongeveer voor 9euro per jaar heb ik weleens gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat staat niet op de adapter vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, ben je er weer? gvterrorist: nee, die waarden zijn bedoeld voor belaste toestand, niet voor onbelast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien zijn het maximumwaarden die niet snel worden bereikt.
Dat ligt eraan. Als ie warm aanvoelt (als je hem niet gebruikt, maar in het stopkontakt zit) dan verbruikt ie wat stroom. Je kunt uitgaan van een Watt of 2, dat is ca. 5 euro per jaar.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 Watt per uur = 17,5 Kwh per jaar = € 3,85 per jaar tegen € 0,22 per Kwh. Eén Watt kost dus € 1,93 per jaar.