Kan je blind worden van een laserlampje van 5mW (532nm)?

Ik weet dat laserlampjes schadelijk zijn, maar 5mW is in Europa toegestaan. Is het dan niet schadelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ja, het is schadelijk.

Lasertjes zijn meestal rood, dus zichtbaar licht, met een golflengte tussen 400-700 nm. De grafiek die in de bron staat, laat zien hoe lang er maximaal in de ogen kan worden geschenen zonder dat er schade is.

De lijn geeft het verband aan tussen de energiedichtheid per vierkante cm (W/cm2) en de duur van de blootstelling.

Een lampje van 5 mW met een straaldiameter van 1 cm zal dus zo'n 0,005W/cm2 aan energie loslaten. Als je daarbij de tijdsduur zoekt, zal dat bij een golflengte van 400-700 nm zo'n 0,01 seconden de tijd nodig hebben om beschadigingen aan het oog te veroorzaken.

Maar: een laserlichtje heeft meestal een diameter dat kleiner is dan een centimeter! laten we een diameter nemen van een halve centimeter. het aantal watt per vierkante centimeter zal dan met een factor 4 toenemen. Dat is dan 0,02 W/cm2 zijn. Zoeken we de tijd daarbij op, dan zit je op een blootstellingstijd tussen de 0,0001 en 0,00001 seconde, dus heel erg kort.

Conclusie: Laserlicht is slecht voor je ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je het lampje heel veel in je ogen doet dan is het wel schadelijk maar als het Perongeluk gebeurd is het niet heel erg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Die 5mw is toegestaan omdat je sneller je ogen kunt dichtdoen dan de schade optreedt, maar als je je ogen openhoudt, krijg je zeer snel oogbeschadiging. Blinde vlekken horen daar ook toe.