Hoe voorkom ik dat mijn lamp telkens kapot gaat?

De lamp in mijn plafonnière gaat telkens kapot.
Het maximale wattage van de plafonnière is 60W en de gloeilampen die ik erin doe hebben een vermogen van 40W, dat moet kunnen dacht ik. De lampen gaan echter vrij vaak kapot. Moet ik toch gloeilampen van 60W erin doen of zijn deze gloeilampen gewoon van lage kwaliteit?

Gloeilampen geven een prettiger licht dan LED- of spaarlampen vind ik. Bovendien werden 60W gloeilampen in de gebruiksaanwijzing aangeraden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

LED- en spaarlampen beschadigen de plafonnière niet. Zoals je weet werkt een gloeilamp met een draad die gloeit, die kan dus altijd kapot gaan. Als je vaak goedkope lampen koopt van €0,50 dan zullen ze minder lang meegaan dan een van een hogere prijs en kwaliteits-range. LED lampen zijn tegenwoordig ook gewoon verkrijgbaar met dezelfde kleur als normale gloeilampen, ik gebruik deze zelf ook als vervanging van mijn halogeen-spots. Zelf zou ik adviseren om een 9W LED-lamp te gebruiken als vervanging voor je 60W lamp. Spaarlampen geven inderdaad een killere kleur. Misschien is de aanschaf van een LED- of duurdere gloeilamp wat duur, maar zal zich gauw terugbetalen. Een LED-lamp kost na ongeveer 110uur €0,12 op je energierekening. Een 40W gloeilamp kost dit al na 25uur. Dus zeg dat een LED lamp ongeveer 4x zo goedkoop is per KWh. Daarnaast hebben ze ook een brandduur die veel hoger ligt. Mijn advies: Schaf een LED lamp aan of een duurdere gloeilamp

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100