Is het erg om elektronica zoals tv of versterker meteen aan te zetten nadat je ze hebt uitgezet?

Ik heb gehoord dat het schadelijk voor elektronica zou zijn als je het apparaat meteen na het uitzetten weer aanzet. Dit zou iets met condensator te maken hebben. Is dit schadelijk voor de elektronica om te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou er ook rekening mee dat het tegenwoordig gewoon beter is je apparatuur uit te laten staan en af te koppelen van het stroomnet. Met al die windmolens en zonnepanelen die voor een variabele stroomproductie zorgen is de stabiliteit van het stroomnet vandaag de dag niet wat het ooit geweest is. De hierdoor lagere kwaliteit van de elektriciteit heeft een nadelige invloed op de levensduur van elektrische apparatuur.

Antwoorden (3)

Nee, dit is beslist niet waar.
Overigens is het voor de elektronica zelf het beste al he altijd aan blijft.
Datzelfde geldt ook voor een automotor.
In deze gevallen blijft de temperatuur gelijkmatig.
Maar zuinigheid gebiedt natuurlijk anders.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is twee keer onzin. Ten eerste is het wel degelijk mogelijk dat het kort achter elkaar aan- en uit zetten van elektronica schade toebrengt aan apparatuur, vanwege de korstondige piekbelasting ('spike') die dan optreedt. Zie http://www.contactenergy.co.nz/aboutus/findoutabout/surges?vert=fh Daarnaast is het volkomen flauwekul om te beweren dat elektronica erbij gebaat is om altijd aan te staan. Mogelijk geldt dit wel voor een PC, maar dat heeft dan eerder met slijtage aan bijvoorbeeld harde schijven te maken. PC's zijn tegenwoordig juist wel redelijk beveiligd tegen te hoge piekvoltages. Maar neem de gloeilamp, die heeft afhankelijk van de kwaliteit 100, 1000 of 10000 branduren. Je gloeilamp kun je dus maar beter uitdoen, als je hem niet nodig hebt, dan heb je er langer plezier van. Zels als je helemaal niet naar de kosten voor energie kijkt.
Reddie
9 jaar geleden
@sandokan , gloeilampen horen wat mij betreft niet onder elektronica. Gloeilampen "slijten" door dat de gloeidraad door de hoge temperatuur verdampt.
Overigens gaat er door een gloeilamp wel een hogere stroom bij inschakelen, maar het is niet de stroom die de levensduur van de lamp aantast, maar de hoge temperatuur. En de inschakelstroom is juist groot omdat de temperatuur te laag is.
Normale elektronica heeft juist géén hoge temperatuur, maar door aan en uitzetten zetten componenten (een beetje) uit, resp. krimpen ze een beetje in.
Omdat bijvoorbeeld een processor uit diverse meterialen bestaat, met verschillende uitzettingscoefficienten treden er altijd wisselende spanningen op die niet goed zijn voor de componenten.
Die piekbelasting waar je het over hebt gaat alleen over het opladen van de voedingscondensatoren via de transformator (en het lichtnet), en niet over de componenten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@sandokan "Ten eerste is het wel degelijk mogelijk dat het kort achter elkaar aan- en uit zetten van elektronica schade toebrengt aan apparatuur, vanwege de korstondige piekbelasting (‘spike’) die dan optreedt. Zie http://www.contactenergy.co.nz/aboutus/findoutabout/surges?vert=fh" Wat heeft dat te maken met kortstondig achter elkaar aanzetten? Dat heeft toch alleen te maken met het aanzetten op zich. Niet met de tussentijd? Of mis ik wat? "Daarnaast is het volkomen flauwekul om te beweren dat elektronica erbij gebaat is om altijd aan te staan. Mogelijk geldt dit wel voor een PC, maar dat heeft dan eerder met slijtage aan bijvoorbeeld harde schijven te maken." Hardeschijven lijken met nou juist de apparaten die je liever juist zo min mogelijk laat draaien vanwege slijtage. Maar dan het mooiste. Je zegt dat apparatuur last kan hebben van het aanzetten(piekspanning). Daaruit zou je kunnen concluderen dat je apparatuur altijd aan moet laten staan. Maar dat is volgens jou weer onzin. Onzin kan het dus niet zijn, wellicht dat je kan beargumenteren waarom aan staan schadelijker is dan steeds weer aanzetten. @Reddie "Datzelfde geldt ook voor een automotor." Oh, ik zou zeggen dat een motor beter uitstaat vanwege slijtage. Als het beweegt uit, als het stilstaat aan zou mijn conclusie zijn uit alles wat nu beweert is. Maar ik zie graag een tegenreactie (want ben erg geïnteresseerd in wat nou goed slecht is voor apparatuur).
Reddie
9 jaar geleden
@MrTomaat , ik meende voor een goed verstaander te schrijven.
Als ik zeg dat het voor een motor beter is om continue te draaien, bedoel ik natuurlijk dat een motor in totaal meer uren meegaat als je hem continue laat draaien dan wanneer hij elke dag een half uurtje draait. Dit vanwege het telkens weer uitzetten van alle onderdelen, en dan weer krimpen, etc.
Reddie
9 jaar geleden
@MrTomaat , bij elektronica heb ik het ook over het opwarmen en afkoelen, dat slecht is voor de onderdelen.
Die piekbelasting waar iedereen het over heeft, treft de eleektronica helemaal niet.
De voedingscondensator moet bij inschakelen worden opgeladen, maar die lading stijgt gewoon geleidelijk naar het nominale niveau, en het is die geleidelijk stijgende spanning die op de elektronica komt te staan.
De enige die een piekbelasting ervaart is he lichtnet en de transformator.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie Laat ik het anders stellen. Je hoeft geen benzine te betalen en geen stroom(milieu interesseert je niet), je moet wel een nieuwe auto(lees motor) en nieuwe versterker betalen (je houdt niet van geld uitgeven). Je moet elke dag een uur rijden en wil elke dag een uur muziek luisteren. Wat doe je met de auto na het uur rijden?
Wat doe je met de versterker na het uur luisteren? Als (en ik zeg als) je iets anders zegt op de twee vragen, dan is je antwoord verwarrend in mijn ogen(maar dat zal dan komen omdat ik dingen te letterlijk opvat).
Nee, tenzij de apparatuur bewegende onderdelen bevat. Dan is het beter om even te wachten zodat deze onderdelen tot stilstand zijn gekomen alvorens de appartuur weer te starten.

Ik denk dan aan apparaten met harde schijven e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ook voor een harde schijf is het geen probleem.
Die start gewoon midden in de opstartbeweging.
En krijgt gewoon een reset voor de elektronica.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin, zie reactie hierboven. Zie voor versterker bijvoorbeeld ook http://music.stackexchange.com/questions/18927/tradeoff-between-powering-off-and-leaving-tube-amplifier-on-during-breaks . Het aan- en uitdoen van versterkers is van grote invloed op de levensduur. Kom maar eens met een gezaghebbende bron die het tegendeel beweert.
Reddie
9 jaar geleden
@sandokan , die bron ben ik zelf. Ik heb op universitair niveau elektronica en natuurkunde gestudeerd.
Ja dat is slecht, met name apparaten met geschakelde voeding, willen vaak stuk gaan als je uit en direct weer inschakelt. Dus niet doen maar 10 tellen wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
En waar zou dat dan door komen, volgens jou?
Volgens mij is het juist beter om de voedingscondensator niet eerst leeg te laten lopen. Dan hoeft er minder bijgeladen te worden.