Mijn vriend heeft een blauwachtige vlek in de linkeronderhoek van zijn tv. Wie weet wat het is, en hoe het weer weg gaat.

Het is dus niet een blauwe vlek zonder beeld, maar een blauwige gloed, waar je nog wel beeld doorheen ziet, maar in een andere kleur. Wat kan hij het beste doen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Er heeft misschien wel een geluidsbox naast gestaan ja. Maar pas na de verhuizing viel het op, daarvoor (toen de geluidsbox er nog naast stond) nog niet.
Is dit mankement ook te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Als het nog een gewone, traditionele, ouderwetse (hoe je het noemen wilt) beeldbuis-TV is, heeft er waarschijnlijk iets magnetisch in de buurt van die hoek gezeten. Misschien heeft een kind of een neefje geprobeerd met een magneet langs het beeldscherm te gaan?

Het beeld bij een beeldbuis-TV ontstaat door een elektronenstraal die vanuit de dunne achterkant (het "tuutje" achterop de beeldbuis) naar het scherm wordt geschoten. Elektromagneten buigen de elektronen zo af dat een beeld ontstaat.

Houd je een magneet bij het beeldscherm, dan wordt het metalen rooster dat vlak achter het beeldvlak zit, een beetje magnetisch. Daardoor worden de elektronen anders afgebogen dan de bedoeling is. Meestal uit zich dat in een kleurzweem. In dit geval dus een blauwzweem.

Als dat inderdaad de oorzaak is, kun je het op twee manieren oplossen.

a)
Heeft je TV een zogenaamde degaussing-knop, gebruik die dan een paar keer. Kijk of het effect minder wordt. Degaussing is geforceerd demagnetiseren, vandaar. Je hoort dan een soort doffe "plonk" en het beeld trilt en wiebelt een paar seconden.

b)
Heeft je TV geen degaussing-mogelijkheid, of werkt dat niet voldoende, neem dan een sterke magneet. Zet de TV aan en zorg dat je de blauwe vlek goed ziet. Beweeg dan HEEL VOORZICHTIG met de magneet op 20 cm van de blauwe vlek. Beweeg de magneet heen en weer en probeer zo de blauwe vlek minder te maken. Je kunt de magneet ook omdraaien - je zult moeten experimenteren voor het beste resultaat. Werkt dit niet, ga dan EEN KLEIN BEETJE dichterbij het beeldscherm, net zolang tot je effect ziet. Wees heel voorzichtig, anders maak je het probleem erger. Ga door tot de blauwzweem bijna weg is. Vaak zal in de loop van een paar dagen het laatste restje vanzelf verdwijnen. Gebeurt dat niet, dan kun je de procedure herhalen, tot het wel helemaal weg is. Op deze manier heb ik zelf eens een kleurzweem uit een oude beeldbuis-TV kunnen weghalen.

Gaat het om een moderne LCD-televisie, dan kan het zijn dat het om een elektronisch probleem gaat. In dat geval zou ik geen oplossing weten. Het kan echter ook zijn dat het frame dat om het beeld heenzit, knelt, en druk uitoefent op het beeldvlak. Je kunt dat proberen door VOORZICHTIG met je vinger op een LCD-scherm te drukken: dan krijg je ook verkleuringen.

Als het probleem is dat het frame ergens knelt of drukt, moet je simpelweg net zolang morrelen tot de druk weg is.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Mijn verhaal over het demagnetiseren is natuurlijk alleen zinvol als alles wat magnetisch is, is verwijderd. Denk aan luidsprekers en dingen waar motoren inzitten. Heb je soms recentelijk zoiets bij de betreffende hoek van de TV geplaatst?
AWM
14 jaar geleden
Maar ook als de oorzaak magnetisch was dan gaat de vlek vanzelf weg, na de verwijdering van de magneet en een aantal speeluren.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Antwoordman, inderdaad. Maar als de vlek is veroorzaakt door een forse magneet, kan dat een paar weken duren. Door zelf met een magneet het omgekeerde effect te bewerkstelligen, ben je in tien minuten klaar. Misschien later nog een keertje als het restant hardnekkig blijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het idd goed doet kan dat werken maar je kan er ook nog veel gemakkelijker erger mee maken.
Beter is dan om te wachten, zorgen dat de TV waterpas staat en magneten opsporen en weg halen. En dan nog kan het ook gewoon een beschadiging zijn die je zelfs met je zenuwinzinkingpromotende methode niet weg krijgt.
Al met al is het niet mijn keuze om het zo te proberen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, ik kan slechts melden dat het bij mij ooit eens prima is gelukt op deze manier. Garanties kan ik echter niet geven.

Andere antwoorden (3)

Ha, die Caress;

Dat zou kunnen worden veroorzaakt door een magnetische bron (luidspreker bijvoorbeeld) in de buurt van het toestel. Zo niet dan kan het ook het einde van de beeldbuis betekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staat er misschien een geluidsbox naast?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op het bovenstaande. Als het een oudere tv met een 'ouderwetse' beeldbuis betreft. Het kan zijn dat door de verhuizing inwendig een magneet van je beeldbuis is afgevallen of verschoven.
Vroeger gebruikte ze zeer regelmatig in de fabriek kleine magneetjes die ze op de achterkant van de beeldbuis plaatsten om fouten te herstellen.
Het is niet zo heel verstandig om zelf je tv open te maken, wellicht kan een tv-dokter hierbij van nut zijn en die zijn vaak niet zo duur.