Wat geldt: de prijs van een artikel op een factuur of de totaalprijs, wanneer het artikel foutief 0,00 euro aangeeft?

Net heb ik mijn mobiele abonnement verlengd. Volgens de aanbieding moet ik een bepaald bedrag betalen voor het toestel naast de maandelijkse abonnementskosten.
Nu krijg ik net de factuur op de mail waarop staat:

Kosten toestel: 0,00 euro
Thuiskopieheffing: 6,15 euro

Totaal: xxx euro (kosten van het toestel wat hij zou moeten kosten + die 6,15 euro)

Die xxx is dus de totale prijs wat ik zou moeten betalen.

Maar hoe zit dat eigenlijk als erboven toestelprijs 0,00 euro staat??
Wat geldt dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het is toestelprijs 0,00 euro. Betekent dat waarschijnlijk dat je geen eenmalige kosten hoeft te betalen(wat je vaak hebt, bijv. abonnement van 30,- + eenmalige kosten van 100,- voor een telefoon van 300,-). De kosten zitten dan verwerkt in het maandbedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Totaal bedrag is wat je moet betalen.
Daarboven staat de specificatie van dat totaal bedrag.
Als die niet klopt kun je hooguit vragen voor een nieuw (beter) specificatie.
Maar wat je moet betalen is wat er bij totaal staat.

Antwoorden (2)

In voorkomend geval weet je zelf dat de totale prijs klopt en dat er dus boven de streep een foutje is gemaakt. Het bedrag onder de streep is dus wat geldt.
jc54
9 jaar geleden
Deze factuur klopt niet en moet eigenlijk geprotesteerd worden. Het bedrag BTW moet sinds recent wettelijk ook vermeld worden op de factuur en volgens de aanbieding moet je eigenlijk de kosten vermeld zien op "kosten toestel". Minstens navraag doen waarom ze het op die manier boeken, ik vermoed ergens om minder verschuldigde BTW te moeten betalen, maar dat is ten onrechte: Zij kopen die toestellen aan en dus moet er een uitgaande factuur zijn waarop de afgetrokken (of verlegde) BTW terug verschuldigd moet zijn aan de Nederlandse (of Belgische) klant.

Je snijdt wel in je vel als je reclameert, want strikt genomen moet je dan 6,15 EUR betalen + BTW maar wees eerlijk: die BTW terug te vloeien naar onze staat zodat we o.a. onze mogen wegen en onze maatschappelijke welvaart kunnen handhaven.

Dus er moet staan: Kostentoestel: X,XX EUR + Y,YY EUR BTW = Z,ZZ EUR BTW

Zie ook artikel op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/vraag-en-antwoord/wat-is-de-thuiskopieheffing.html dat me de wenkbrauwen doet fronsen over dit gebruik van "thuiskopieheffing".