wat voor versterker moet ik hebben als ik 2 boxen heb met 100 en 2 met 120 watt?

hallo,
ik wil uit mijn pc wat beter geluid dan nu. ik heb al 2 boxen met 100 watt/6 ohm en ik heb 2 boxen met 120 watt/8 ohm.
ik wil hierbij ook nog subwoofer aansluiten die behoorlijk klinkt.
ik heb alleen nog geen versterker.
kan ik hier een geschikte versterker voor vinden of is het een onmogelijke combinatie als ik niet te veel geld wil uitgeven? (200 euro)

mvg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Allereerst moet je vaststellen of het opgegeven vermogen
het sinus-, RMS-,muziek-,of PMPO vermogen is.
Bij het sinusvermogen kan de box continu het meeste vermogen verwerken, bij het RMS iets minder, bij muziekvermogen de helft van het sinusvermogen en bij PMPO als de bliksem in de bozen slaat (het laatste vermogen beschouw ik als volslagen zinloze duimzuigerij, vandaar de beschrijving van de term PMPO)
In getallen ziet het er ongeveer zo uit /
100W sinus = 120 WRMS
100W sinus =200W muziekvermogen
100W sinus = 1000-10 000WPMPO.

Met dit gegeven kun je dus de versterker op vermogen kiezen.
In tegenstelling tot veel anderen gebruik ik liever een wat zwaardere versterker dan de boxen zijn, zwaardere versterkers clippen minder snel, dat blaast de tweeters op
of geven gelijkspanning af.

Daar kunnen woofers niet tegen.

Zwaardere versterkers hebben vaak ook soft clipping, gelijkstroombeveiliging en andere beschermingdetectie aan boord en blazen daarom veel minder snel boxen op dan lichte versterkers.
Een versterker van 10 WRMS kan met clippen beslist je tweeters mollen en je woofer met gelijkspanning stukbranden zonder zelf de zekering er uit te blazen.

Daar heb ik 40 jaar actieve ervaring in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is met de beste wil van de wereld geen antwoord op te geven op deze manier. Dat komt omdat je niet echt weet welk vermogen je boxen aankunnen. Ja, er staat wel op "100 watt" en "120 watt", maar dat doet de fabrikant om je lekker te maken in de hoop dat je ze voor veel geld koopt. Ze kunnen zomaar 20 en 25 watt zijn. 25 watt geeft een ongelofelijke herrie bij een goede luidspreker.
De aanduidingen van vermogens bij versterkers en boxen zijn even betrouwbaar als de aandelenfondsen van Nina Brink.
escape
11 jaar geleden
Pak gewoon een leuk versterkertje van pak hem beet 30/35watt het kan niet gauw fout gaan, ga op je gehoor af, zorg dat je het setje niet vervormd door te hard te zetten. Verder heb je waarschijnlijk geen subwoofer nodig en is een set boxen meer dan voldoende, d.w.z. als je achter je pc zit ;-) Wil je toch beide sets aansluiten, zet ze dan in serie, en let sowieso op de + en de min aansluitengen, die moet je niet verwisselen, anders hou je geen bas over. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In serie omdat anders de belasting voor de versterker te hoog word. Het vermogen van versterker maakt niet zoveel uit, beter iets meer dan de speakers, zo haal je alles uit je speakers, als je maar oplet dat je ze niet te hard zet