Hoe ontstaat een storing in een pinautomaat?

Iedereen maakt het wel eens mee: wil je geld pinnen bij de AH blijkt er een storing te zijn. Maar hoe ontstaat zo'n storing? Wat zijn de mogelijke oorzaken hiervan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar werken al die pinautomaten nog op Windows XP. Dan kan het niet anders dan fout gaan :)
Powergen
9 jaar geleden
Een pinautomaat draait niet op Windows...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.techzine.nl/nieuws/37145/95procent-van-alle-pinautomaten-draait-nog-op-windows-xp.html http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/05/geldautomaat_ing_draait_nog_op.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.google.nl/#safe=off&q=pinautomaat+windows
Thecis
9 jaar geleden
Pinautomaten kunnen 2 dingen zijn:
- Geldautomaat om contant geld te pinnen. Deze willen inderdaad nog wel eens op windows draaien (zie bovenstaande linkjes)
- Betaalautomaten, die dingen waarbij je bij de winkel kan pinnen. Deze draaien inderdaad niet op windows, maar kan niet zo snel vinden waar het wel op draait (dacht een Symbian OS, maar weet het niet zeker).

Antwoorden (1)

Pinautomaten maken met een telefoonverbinding contact met de servers van de banken.
Schematisch kan je de verbinding als volgt weergeven:
- Pinautomaat maakt verbinding met telefooncentrale (in het geval van meerdere pinautomaten, zoals bij AH).
- Telefooncentrale maakt dataverbinding met centrale server van (bijv) Equens.
- Server Equens legt verbinding met server desbetreffende bank.
- Server bank checkt saldo over intern netwerk
- Bank koppelt status acceptatie (dus wel of niet) terug naar server Equins
- Server Equins koppelt status acceptatie terug naar telefooncentrale winkel
- Telefooncentrale winkel koppelt status acceptatie terug naar pinautomaat

Als er ergens een storing is in bovenstaand schema, kan je niet meer pinnen. Als het voor een gehele winkel geldt en alleen voor 1 type bank, is er waarschijnlijk een storing bij de server van de desbetreffende bank.

Geldt het voor meerdere banken, kan het zijn dat de server van Equins tijdelijk onbereikbaar is, dat er een straat opengebroken is waarbij een leiding is geraakt.

Er zijn tal van mogelijkheden waardoor een verbinding niet tot stand kan komen. Allemaal leiden tot een storing in het kunnen pinnen.