Verbruikt straatverlichting veel stroom?

zitten er ook spaarlampen in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste straatverlichting zitten gasontladingsbuizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij straatverlichting is het vooral belangrijk dat de lichtopbrengst hoog is. Bij een gloeilamp is de lichtopbrengst laag t.o.v. de totale energie. Het meeste raak je kwijt aan warmte. Bij straatverlichting worden o.a. natrium lampen gebruikt. Die leveren een goede lichtopbrengst en geven percentueel een goed rendement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu begrijp ik waarom een gloeilamp minder zuinig is.
dat is door de warmte. teveel warmte.
want die worden heel heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad zo. Het is in feite energie die niet in licht wordt omgezet. Een gloeilamp heeft een rendement tussen de 5 en 10%. Dat wil zeggen dat ongeveer 90-95% aan warmte verloren gaat. Gloeikachel is dus een beter woord ;o) Bij een gasontladingsbuis (zoals de TL balk thuis of de natriumlamp buiten) is het rendement heel veel hoger. Spaarlampen werken meestal ook net als een TL en hebben een hoog rendement en hoge lichtopbrengst. Nadeel is dat ze ook niet heel milieuvriendelijk zijn (bevatten kwik of zoals het eerder genoemde natrium) en ze kunnen ook niet goed tegen snel aan en uit doen. Een Led lamp levert een heel hoog rendement en is juist heel goed bestand tegen snel aan en uit doen. Helaas leveren de goedkope LED lampen nog maar weinig lichtopbrengst. De lampen die dat wel doen zijn nog erg duur.

Het beste antwoord

Straatverlichting kost volgens wikipedia 1,5 % van het totaal aan energieverbruik.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het artikel op wikipedia staat verder waar de meeste lampen van gemaakt zijn. Ik wist niet dat er ook al proeven zijn met LED lampen. Gezien het geringe percentage t.o.v. het totaal aan energieverbruik is er in deze sector niet zo heel veel winst te halen.

Toegevoegd na 7 minuten:
In de bron het rapport van ECN (uit 2000). Is dus wel al 10 jaar geleden.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hierbij ook informatie over Philips Fortimo Ledverlichting (voor straatverlichting):

http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/energie/energie-besparen-met-de-philips-fortimo-led-straatverlichting.html

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.ledverlichting-apeldoorn.nl/Armaturen/PhilipsResidiumFortimo/tabid/90/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat denk ik wel. Het blijft zoiezo 12 uur per avond/nacht aan dus ik denk wel dat ze aan zuinigheid denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij ons in de gemeente hebben ze 2 jaar terug alles vervangen door spaarlampen en die ze nu nog plaatsen zijn ledlampen
er zit een schermerschakelaar op die ze aan en uit doet
en na 01.00 uur s nachts gaat de helft al uit dus dan brandt de ene wel de volgende niet enz
je hebt nog wel licht maar niet meer zoveel
dus er wordt wel aan het verbruik gewerkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bevestigt het artikel op wikipedia in ieder geval. +1
Straatverlichting is heel zuinig, maar brandt wel vaak. Er zitten meestal natriumlampen in. Die geven een geel/oranje licht en hebben een rendement van 130 lumen per Watt. Dat is hoger dan led-lampen, die 100 lumen per Watt geven en ook nog veel duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij Werk zit er bij ons ook n tijdschakelaar op. LED licht hebben we niet (gelukkig,schijnt slecht te zijn voor gezondheid) wel loopt er ergens n proef met ledstraatverlichting. Ergens in de buurt van Zwolle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de lampen zijn zuinig, echter door de hoeveelheid straatverlichting kost het laten branden een behoorlijke bak geld.
Je ziet dat er overal gekeken wordt hoe het rendement te verbeteren is.
Op de A12 bijvoorbeeld, werkt men tussen gouda en woerden experimementeel met sensoren die ervoor zorgen dat de verlichting soms eerder in/uitgeschakeld wordt of tijdens extreem weer bijvoorbeeld feller gaat branden.
De positie van verlichting wordt bekeken, je ziet nu vaak dat er in het midden of soms zelfs nog maar aan 1 kant van de rijbaan lichtmasten staan omdat de reflectoren en lichtopbrengs enorm zijn verbeterd.
Led verlichting is natuurlijk ook bezig met een enorme opmars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat er voor het mooie teveel verlichting is, maar voor de veiligheid kan er niet snel genoeg verlichting zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten energiezuinige lampen in maar de armaturen zijn schrikbarend duur.