Kan het kwaad voor je oren om de rubberen dopjes van in-ear oortjes er af te halen?

Ik heb de rubberen dopjes van mijn in-ear oordopjes er afgehaald zodat alleen het metaal-achtige gedeelte in mn oor zit. Kan het kwaad voor mijn oren, omdat het nou niet zacht is..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Het beste antwoord

Er spelen twee dingen,

doordat do kanaaltjes niet sluitend in je oren passen gaat dat ten koste van je diep-basweergave en de hypoallergene siliconedopjes (meestal) voorkomen huidreactie in de oren voor mensen die nikkelallergie hebben, wat VEEL mensen hebben.
Speelt dit bij jou niet en vind je de bas en de pasvorm bevredigend, lekker zo laten.
Het heeft ook voordelen, omdat je oren minder afgesloten zijn , hoor je wat meer perifeer geluid wat wel zo veilig is.
De oortjes zelf moet je echter niet harder gaan zetten voor meer bass, ze missen de tegendruk, waardoor de membranen wat te ver heen en weer kunnen gaan, al bij lager vermogen, wat te horen is
Dit is echter zeer sterk afhankelijk van merk en type (dus kwaliteit) van je oortjes.
Ben jij tevreden dan is je doel bereikt, bovenstaande wel in de gaten gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ben je mal, dat doe ik al jaren. Nog nooit ergens last van gehad. Sommige mensen vinden het prettig met, anderen juist niet.
Gewoon zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt kwaad kan het niet. Misschien dat je er wat gevoelig voor bent en gaat het je irriteren, maar dat merk je vanzelf. Maar schade aan je oren zul je er niet van krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor dat kan echt geen kwaad.
Of het lekker zit is het tweede.
Ik heb het ook een poosje geprobeerd maar wat mij erg opviel is dat ik zonder de rubbertjes meer last had van wind geruis.
Maar ik zit vrij vaak op fiets.
Maar dit is bij jou wellicht niet het geval.
En ik vond de bassen iets minder worden.
En het hoog wat scheller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwaad niet, maar de dopjes zitten niet meer stevig in je oren en de basweergave wordt er ook niet beter op, doordat er een geluidslek ontstaat tussen de voor- en achterzijde van de dopjes (akoestische kortsluiting).