Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op hoeveel Ampére moet oplader voor accu van DJI Phantom FC40 staan?

Ik heb voor de DJI Phantom FC40 een accu van 2200mAh. Normaal, als ik deze ga laden, staat het bereik op 2A. Mag deze ook op 3A worden gezet? En zo ja, wat zijn hierin dat de verschillen. Batterijtype : LiPo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

In diverse Nederlandstalige internetbronnen is best het een en ander over dit onderwerp te lezen. Je doet misschien helemaal niet aan modelbouw, maar de informatie die daar te vinden is over LiPo accu’s heb je voor jouw toepassing wél nodig!
A) Het laden en gebruiken van lithium-polymeer accu’s vereist de nodige kennis en zorgvuldigheid. Zorg dat je goed geïnformeerd bent want anders speel je met vuur!
B) Het laden moet beslist alleen met een speciale lader voor LiPo accu’s gebeuren.
C) Een laadstroom in A die overeenkomt met de capaciteit uitgedrukt in Ah is gebruikelijk (dit noemt men wel “1C laden”, namelijk met (ongeveer) éénmaal de capaciteit, dus bij uw accu zou dat 2,2 A zijn), maar goede accu’s kunnen volgens wat er op internet te lezen is ook wel een wat sterkere laadstroom aan als u het laden nog iets sneller wilt laten gebeuren. In veel gevallen geeft de fabrikant van de accu een maximale waarde voor de laadstroom op, en als dat “1C” is, dan moet u bij uw accu dus niet boven de 2,2 A gaan.

Het lijkt me dat u zich wat meer in deze materie moet verdiepen, of advies inwinnen op het forum waar ik deze informatie vandaan haalde. Op een algemene vragensite is de kans klein om antwoord te krijgen van iemand die echt van de hoed en de rand weet.
Het feit dat deze vraag al vijf dagen openstaat betekent in elk geval dat de materie nog niet iemand aangesproken heeft. Of dat de vraag iets te cryptisch gesteld was.

Ik krijg dus de indruk dat het laden zonodig in sommige gevallen wel wat sneller zou kunnen, maar ook dat zoiets dan dus op de accu vermeld is door de fabrikant! Ik heb zelf niet de expertise om daar nog iets aan toe te voegen.

Een verschil is dan uiteraard dat het laden wat sneller klaar is, maar een mogelijk gevaar is dat de accu zijn warmte niet goed kwijt kan. De buitenkant kan zijn warmte naar de omgeving kwijt, maar het binnenste van de accu kan zijn warmte alleen kwijt aan de omringende cellen, en als die zelf ook erg warm zijn, dan kan het fout gaan, en dan heeft u mogelijk een brandbom in uw handen.

Er is zelfs een speciale Nederlandstalige webpagina over het laden van accu’s voor de Phantom: http://www.phantomshop.nl/service/lipo.html
Daarin staat duidelijk dat de accufabrikant bepaalt welke laadstroom de accu mag hebben (en dat dat in veel gevallen “1C” is, dus bij uw 2,2 Ah accu een laadstroom van maximaal 2,2 A).
(Lees meer...)
Bordensteker
11 jaar geleden
Bordensteker
11 jaar geleden
Een ander gevolg van sneller laden dan 1C is dat de accu er meer van te lijden heeft en dus sneller versleten zal zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste, dank voor het antwoord!
Ten tweede, u schrijft in uw antwoord dat ik meer advies moet gaan inwinnen. Beetje raar aangezien ik het internet afspeur op informatie én vragen stel op verschillende fora. Ik heb vermeld dat ik hem altijd op het bereik van 2A heb ingesteld (heb ik op meerdere filmpjes gezien). Mijn enige vraag was of die ook hoger mocht. Feit is en blijft dat LiPo accu's gevaarlijk zijn, al ga je er strikt volgens de 'regels' mee om.
Bordensteker
11 jaar geleden
Tja, als ik geweten had dat je al volop bezig was je goed te informeren (maar dat bleek mij toen nergens uit; ik kwam pas later je andere vragen tegen), dán had ik niet zo uitgebreid meer naar basisinformatie hoeven zoeken! Het leek een losse vergeten vraag waar niemand naar omgekeken had. In elk geval is er nu ook extra aandachtig naar de kern van je vraag gezocht, en er blijkt dus soms op accu's te staan dat ze sneller geladen kunnen worden, maar anders is "1C laden" eigenlijk wel de norm.
Ik denk dat een tweede accu kopen zodat je ze na elkaar kunt gebruiken en intussen de eerste weer kunt opladen misschien een goede oplossing is. Kost iets, maar zo krijg je ook de beste levensduur uit je accu's.
Een telefoontje of mailtje naar de leverancier van de accu zou ook nog een idee kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb drie accu's dus dat is het probleem niet maar als iets sneller kan is dat altijd makkelijker.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing