De motor van mijn stofzuiger hield er gister mee op. Hierdoor was er een stop doorgebrand. Kan ik het betreffende stopcontact nu nog wel gebruiken..??

Mijn stofzuiger was gelukkig al een oud beestje... Toch bang voor wederom doorbranden stop als ik het stopcontact gebruik...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een 'stop' (of een installatie automaat, als je een wat geavanceerder systeem hebt) is bewust de zwakste schakel in de installatie. De draden in de muur van de groepenkast naar de stopcontacten zijn bewust juist heel sterke onderdelen van de installatie.

Dit houdt in dat de stop eerder 'de geest' zal geven dan de draden. Met het doorsmelten van de stop is de stroomkring verbroken en wordt verdere schade voorkomen.

De afstelling van de stop is zodanig dat deze doorsmelt vóórdat schade aangericht kan worden aan de draden in de muur. Het stopcontact waar je doorgebrande stofzuiger was aangesloten is dus nog steeds veilig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je een aardlekschakelaar en die zorgt ervoor dat de boel niet in brand vliegt. In dat geval kun je er gerust een nieuwe stop in draaien.
Die aardlekschakelaar zit in je meterkast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je die stofzuiger ook al in een ander stopcontact geprobeerd? Als er dan niets gebeurd dan weet je dat het niet aan je stofzuiger ligt. Niet bang zijn want bij een goed zittend stopcontact kan er niets ergs gebeuren. Lees het antwoord van koosknip maar.
Een stopcontact kan zelf geen kortsluiting veroorzaken mits hij stevig en deugdelijk gemonteerd is. Hangt het stopcontact los dan kunnen de draden erachter losraken en in zeldzame gevallen kortsluiting veroorzaken. Het kan dus geen kwaad als het stopcontact vast zit en geen brandsporen vertoont. De oorzaak hoeft overigens niet in de stofzuiger te liggen, als de stop doorsloeg door een andere oorzaak dan houdt de stofzuiger er natuurlijk ook mee op...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is de stofzuiger inderdaad de oorzaak geweest. Nieuwe stofzuiger gerust op hetzelfde stopcontact gebruiken!