Hoe heet een klok die zelf de tijd kan bepalen?

Ik heb een paar keer gezien dat er klokken waren waarbij je niet zelf de tijd kon instellen maar die uit zichzelf de tijd gingen bepalen. En een aanverwante vraag: zijn er ook horloges die dat kunnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een DCF-ontvanger. En ja, er zijn ook dat soort horloges.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77 staat onder meer deze informatie:

"Een DCF-ontvanger is een klok of horloge die de DCF-tijd zichtbaar maakt. Een dergelijke ontvanger is voor weinig geld te koop. Het is niet enkel een apparaat om het DCF-signaal uit te lezen. In de eerste plaats is een DCF-ontvanger een gewone kwartsklok waarvan de tijd op het scherm wordt getoond. De klok wordt op zijn beurt door het DCF-signaal gesynchroniseerd. Valt de ontvangst weg, dan loopt de klok op het kwartskristal verder. Hetzelfde gebeurt als de ontvangst kortstondig een andere tijd aangeeft dan de ingebouwde klok - ook dit wordt aanvankelijk als gestoorde ontvangst beschouwd. Als de ontvangst gedurende enige tijd consistent is, zal de klok weer gesynchroniseerd worden."

Toegevoegd na 4 minuten:
Er staat op die website ook nog:

"Veel goedkopere uurwerken of uurwerken die over beperkte energie beschikken (zoals horloges) synchroniseren overigens niet continu met de tijdseinzender, maar bijvoorbeeld slechts eens per uur of zelfs eens per dag; in het laatste geval kan het dus gebeuren dat zo'n klok bijna 24 uur te laat de overgang van of naar zomertijd correct weergeeft, dus een uur voor- of achterloopt."
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant! Hoort een atoomklok hier ook bij?
Bordensteker
9 jaar geleden
De gebruikte tijdseinenzender is inderdaad DCF77 in Mainflingen bij Frankfurt, maar de horloges, wekkers en klokken die deze tijdseinen kunnen ontvangen worden meestal met de voor de leek meer aansprekende term “Radio Controlled” aangeduid. En die tijdseinenzender krijgt zijn tijd-informatie inderdaad van een atoomklok.
Bij de overgang naar wintertijd en omgekeerd is het horloge al binnen een uur mee over hoor, daar wordt een speciaal sein voor uitgezonden. In feite draait de klok waarschijnlijk altijd op bijvoorbeeld UTC+1, en geeft het display in de zomer tijdelijk een uur méér aan. Er wordt in die nacht een extra signaal uitgestuurd zodat het display van de klok van UTC+2 naar UTC+1 overschakelt.
Hij schakelt het radio-ontvangergedeelte elke nacht in tegen dat het twee uur wordt (en in de zomer doet-ie dat tegen drie uur 's nachts). Zodra een tijdsein ontvangen is, past de klok zich daarop aan, en dan schakelt de radio-ontvanger weer uit voor bijna 24 uur.
Als je er een nieuw batterijtje in doet (na drie jaar) dan gaat-ie automatisch metéén naar de zender luisteren. Die zender geeft meerdere keren per uur een tijdsein, en je zult normaal ook al binnen een minuut of vijf, hooguit tien, de door de zender aangegeven tijd zien verschijnen. Ik vermoed dat je in de VS ook wel radio controlled horloges en zo kunt kopen, die dan op een Amerikaanse tijdseinenzender afgestemd zullen zijn. Tijdseinenzenders werken op de lange golf band. Zal eens even zoeken. Mijn eigen horloge kan ik tot 9 uren vooruit of achteruit zetten, zodat je bijna overal ter wereld de lokale tijd kunt instellen tijdens je vakantie. Alleen werkt ie dan tijdelijk als een gewone kristalgestuurd horloge, want de betreffende tijdseinenzender is ginds niet meer te ontvangen. Je moet die van mij dus niet cadeau doen aan iemand heel ver weg!
Bordensteker
9 jaar geleden
Even nagezocht: tijdseinzenders voor professionele doeleinden vind je betrekkelijk in alle werelddelen, maar de informatie van Casio doet vermoeden dat ze een systeem met uitzendingen op de lange golf (en daarmee qua apparatuur voor de gewone man beschikbaar) nog niet hebben in Afrika, het Midden-Oosten, en richting India en Pakistan. http://www.casio-europe.com/euro/watch/technology/radiocontrolled/ http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_clock
Antoni
9 jaar geleden
Fugo, dank voor je vraag! Bordensteker, dank voor het antwoorden op de vraag van Fugo en voor alle extra informatie! Ik vind het ook heel interessant! RuBier, dank voor je complimenten!