Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn mobiel opladen met fruit?

Ik heb wel eens een filmpje gezien van mensen die hun mobiel opladen door middel van fruit (watermeloen bijvoorbeeld). Welke fruit kan ik het beste gebruiken en kan ik die vaker gebruiken na 1 keer? Wat zijn nog meer van die energiebesparende manieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar zonnecellen is een beter (en sneller) alternatief.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat zijn nep filmpjes
Ritsuka
11 jaar geleden
Zoiets geloof je toch niet? https://m.youtube.com/watch?v=Kvqd_M-685U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat kon dan had iedereen wel meer fruit in huis denk ik

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je doelt waarschijnlijk op de cliché proefjes met een citroen (of ander fruit) met 2 metalen plaatjes er in. Ziet er leuk uit, maar is in feite onzin. De citroen (of ander fruit) produceert echt geen elektriciteit. De elektriciteit wordt geproduceerd door de 2 metalen plaatjes. Dat moeten 2 verschillende soorten zijn, meestal wordt voor de ene koper en voor de andere zink gebruikt. Er gaan elektronen van het ene naar het andere plaatje in de vorm van ionen, het zuur van de citroen is alleen een transportmedium. Als je de 2 elektroden in een bakje met zuur zou plaatsen heb je precies hetzelfde effect. In feite hetzelfde principe als een auto-accu: die is gevuld met zwavelzuur, de platen die daar in gebruikt worden zijn lood en loodoxide.

Om terug te komen op je vraag: ja, je zou er misschien een mobieltje mee op kunnen laden. Je moet dan wel een aantal van die plaatjes in serie schakelen om aan voldoende Volts te komen. Goed sappig en zuur fruit is het beste, wel de lamelletjes in citroen of sinaasappel doorsteken of kapot drukken, zodat goed vloeistoftransport gewaarborgd is. Maar ik zou je aanraden voor de vloeistof liever citroenzuur (verkrijgbaar bij de drogist) of schoonmaakazijn te gebruiken. Dat is stukken goedkoper en dan kun je je fruit lekker zelf op eten, dan heb je er veel meer profijt van. Smakelijk eten!

Je vroeg nog om andere energiebesparende manieren. Er zijn opladertjes die op zonne-energie werken (http://tinyurl.com/mqsj6cp ) of met een slinger er aan, die je zelf moet draaien (dynamo: http://tinyurl.com/o3z3xpy ). Beiden hebben een ingebouwde accu, die je met een kabeltje kunt verbinden met je telefoon

Toegevoegd na 14 minuten:
loodoxide moet zijn looddioxide
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden
Het zinnetje "... en dan kun je je fruit lekker zelf op eten..." is een belangrijke. Je fruit wordt namelijk vergiftigd door het gebruik als electrolyt. Mooi en (bijna) volledig antwoord. (Plus !)
Het enige wat ontbreekt is dat je ook nog het een en ander aan electronica nodig hebt om de verkregen energie geschikt te maken voor het opladen van je mobieltje. Maar die is eenvoudig te vinden in de stekker van de 12V naar USB oplader voor in de auto. Ook heb je het nodige fruit parallel nodig om niet alleen de juiste spanning, maar ook voldoende vermogen te kunnen leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
#Ozewie
Haha, je moet je fruit natuurlijk niet pas opeten nadat je het gebruikt hebt als batterij!! Je kunt meerdere plaatjes in de citroen steken en die zowel parallel als in serie schakelen, dus je hebt aan 1 citroen genoeg, als je daar tenminste voldoende plaatjes in kwijt kunt. Op zich heb je geen regelelektronica nodig, want door het juiste aantal plaatjes te kiezen kun je de juiste spanning bereiken. Tenminste, zolang het duurt, want ik heb niet zoveel vertrouwen in de bedrijfszekerheid van fruit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden
Parallel schakelen in de citroen zal inderdaad nog wel lukken, maar in serie, dat betwijfel ik. Het electrolyt is namelijk een geleider en zal kortsluiting veroorzaken... Ook bij parallelschakeling moet je alle koperplaatjes aan de ene kant van de citroen en alle zinkenplaatjes aan de andere kant van de citroen wel op een rijtje hebben staan. Anders heb je daar hetzelfde probleem. Handiger is dan om gewoon grotere plaatjes te nemen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing