Waarom mislukt een foto met flitslicht bij mistig weer ?

Vandaag fotografeerde ik een landschap in dichte mist (compactcamera, zonder inzoomen). Met flits laat de foto allen een "raar" grijs vlak zien. Zonder flits kreeg ik wel een goede foto, zelfs met "verder zicht in de mist" dan met blote oog te zien was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

Vergelijk het maar eens met fotograferen door een raam. Je kunt dan ook beter geen flits gebruiken, want de flits wordt gereflecteerd door het raam. Je ziet dus de felle flits, en niet datgene buiten dat je wilde fotograferen.
Mist bestaat uit allemaal waterdruppeltjes, die allemaal apart de flits reflecteren. Dan zie je dus heel vaak in het heel klein je flits gereflecteerd, maar niet het mooie landschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, het is duidelijk. Maar weet je misschien ook hoe het kan dat er objecten op de foto stonden, die ik met blote oog niet kon zien in de mist, maar de camera blijkbaar wel ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor 'n objecten..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Objecten in het landschap. Dat waren met blote oog vage omtrekken in de mist, maar op de foto staan ze duidelijk herkenbaar, alsof de camera "door de mist" heen kan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De camera is misschien licht gevoelig in het infrarode gebied, alhoewel bij de meeste DSLR's dit weggefilterd wordt, om de scherpte ten goede te komen (IR breekt anders in de lens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, neem me niet kwalijk, bovenaan las in na het plaatsen van de vorige reactie dan je een compactcamera hebt. Maar die kan wel degelijk licht gevoelig zijn in het IR gebied. je zou met een IR filter dat kunnen controleren en bovendien fraaie foto's kunnen maken als dat zo is (maar is wel een gokje dus kan zonde zijn van de aanschaf van het IR filter).

Andere antwoorden (2)

Het licht reflecteert op de waterdeeltjes in de lucht (want mist is water). Je fotografeert dus de weerkaatsing van je flits op water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het licht kaatst terug ! Tegen de water druppeltjes . In een auto kan het zelfde gebeuren , soms met minder licht beter zicht in mist . Sneeuw kan ook zo'n effect teweeg brengen .