Wat voor soort printer heb ik in mijn geval nodig?

Ik wil een nieuwe printer kopen, maar weet niet of dat ik beter een inktjet printer moet kopen (zoals HP Officejet) of een fotoprinter (zoals Canon Pixma).

Ik zal vooral dingen printen voor school (verslagen, tekst met afbeeldingen). Maar mijn hobby is ook grafisch ontwerp, dus redelijke kwaliteit afbeeldingen zou ik ook graag willen kunnen printen.

Ik hoop dat iemand zijn ervaringen kan delen, alvast bedankt!

Groet,
Ferron

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hallo Ferron,

De inkjet printer kan ik je in elk geval wel aanraden. Ik werk al een aantal jaren met de deskjet combinaties van HP (printen, kopieren en scannen). Ze zijn niet duur en ook de cartridges ervoor zijn redelijk geprijsd. Voor school is dat zeker voldoende.
Als je op langere termijn wilt investeren en echt een professionele fotoprinter voor grafisch werk wilt kopen, ga dan naar de vakhandel (dan wordt het ook een dure grap maar dan heb je ook iets moois). En bedenk dat ook fotoprinters hun beperkingen hebben.

Ik raad je aan eerst vast te stellen wat je eraan wilt uitgeven en dan te kijken wat voor dat bedrag mogelijk is. En laat je niet iets aanpraten waarvan je later mogelijk spijt krijgt. Ik heb een vertaal- en adviesbureau, print behoorlijk veel voorbeelden voor mijn klanten maar werk desondanks met een apparaat van 73 euro; en mijn klanten hebben nog nooit geklaagd over de printkwaliteit.

Er is (trouwens al heel lang) een tendens om steeds mooier en beter te willen afdrukken, en in zeldzame gevallen is dat ook gerechtvaardigd. maar in 98% van de gevallen ben je beter uit met een eenvoudige printer of deskjet.

veel succes met je afweging!
Willem