Waarom zitten er in Nederland altijd krassen op het stoplicht?

Ik zie ze eigenlijk alleen op de lage stoplichten voor fietsers. Misschien omdat ik die van de hogere stoplichten niet goed kan zien. De krassen zijn altijd in hetzelfde 'patroon', en er zit een laagje glas overheen. Je kan de krassen dus niet voelen. Heeft het iets met de breking van licht te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Nu dat is als volgt, dit glas moet geen fantoom te weeg brengen. Als de zon er op staat op het glas moet het licht niet vervormen. Verkeerslichten in verleden hadden gloeilampen, later halogeen met daar achter een reflector en daar in zat een kruis zuiver in het midden van de hall lamp men noemde dat een fantoom kruis. Dit voor een betere licht opbrengst. Zoals je bemerkte, is juist alleen als een symbool fiets of voetganger op staat, is dat niet zo dan is dat niet nodig let maar eens op. Bij de moderne verkeersregelinstallaties is het LET verlichting. Daar heb je minder problemen mee, alleen de kleuren zijn wat afwijkend, dat weegt niet op tegen de enorme verbetering van de zichtbaarheid. hier is de fantoom duidelijk minder. Een andere geweldige verbetering EEN let defect de rest blijft licht geven, gloeilamp in verleden ook een Hall lamp defect licht UIT. Dat is verledentijd

Toegevoegd na 46 seconden:
Let verlichting moet LED verlichting zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De "krassen" in het glas zijn eigenlijk ribbels die in verschillende richtingen lopen. Ze werken als (cilinder-)lens zodat het licht van de lamp erachter in geconcentreerd wordt. Vooral bij veel daglicht kun je duidelijker waarnemen of het licht brandt.
Bij LED-verkeerslichten is het minder noodzakelijk, daar zorgen de vele losse lampjes voor een vergelijkbaar effect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet alleen om het licht te concentreren, maar juist om het ook te spreiden. Anders zou je alleen kunnen zien of het licht brandt als je recht voor het stoplicht staat. Men moet ook vanuit een schuine zichthoek kunnen zien of het licht rood of groen is.
Kapjes van autolampen hebben ook ribbels, maar in andere patronen. Ook om te zorgen dat het licht (met name remlicht en knipperlicht) naar alle kanten uitstraalt.