Hoeveel ampere mag ik aansluiten?

Bij 25 meter 5x2,5 van meterkast naar verdeeldoos. Dan 30 meter 5x2,5 grondkabel van verdeeldoos naar een zekeringkast in de schuur.Na de zekeringkast komen 380 volt machines met elke machine een eigen zekering.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De maximaal toegestane stroom is bij 2,5 mm2 16 ampére. De lengte van de draad doet bij "normale" lengtes niet zo veel terzake.
Natuurlijk heeft zo'n draad een bepaale weerstand maar die is te verwaarlozen bij deze lengte. Van enig spanningsverschil is niets te merken, dat gebeurt eerder bij enige honderden meters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je mag per ader ongeveer 20 Ampere rekenen. Let wel dat als je 55 m kabel gebruikt die relatief dun is, je bij een grote stroom nogal wat spanningsval hebt. Dat wil zeggen dat als je er aan de ene kant 380 V aanbiedt, je aan de andere kant minder dan 380 V overhoudt. Dit komt omdat de aders zelf ook een weerstand hebben en er dus een spanning over de uiteinden komt te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een 2,5mm2 kabel met max 16A afzekeren. Boven de 16A moet je naar een dikkere kabel ivm spanningsverlies. Dat geld ook bij 16A als de kabel erg lang is.